چکیده:
چکیده: سرمایه اجتماعی مفهومی است زمینه گرا و دین یکی از عوامل مهم در بررسی آن می باشد. این پژوهش تلاش می کند تا تصویری از سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی ایران ارائه دهد. گام نخست در جهت شکل گیری چارچوبی برای این مفهوم یافتن پاسخی برای این پرسش هاست: هسته سرمایه اجتماعی چیست؟ کنشگر با چه انگیزه ای به کنشگری در شبکه ها روی می آورد؟(سرچشمه) مولفه های سرمایه اجتماعی چه هستند؟ در تطبیق چارچوب فوق با بستر ایران به دو وجه اجتماعی(تاریخی و معاصر) و دینی توجه شده است. بررسی نظام اجتماعی ایران نشان داد سرمایه اجتماعی ساختاری به دلیل حضور و اثرگذاری محدود و ناچیز گروه ها و شبکه های رسمی، دچار ضعف است. آموزه های اسلام از یکسو سرچشمه های سرمایه اجتماعی را ترویج و تقویت و از سوی دیگر عناصر شناختی آن را تائید و توصیه می کنند. بنابراین سرمایه اجتماعی در ایران بر خلاف غرب در وجه شناختی غنی و نیرومند بوده و انگیزه های لازم را برای رشد و شکوفایی آن فراهم می کند. این نتیجه گیری همچنین، تعیین مولفه ها و شیوه های بروز سرمایه اجتماعی در بستر ایران را ممکن می سازد.
Social capital is a contextual concept and religion is one of the most important factors in its investigation. This research tries to provide a picture of social capital in the Islamic society of Iran. The first step towards shaping a framework for the concept is finding an answer to these questions: What is the core of social capital? What is the motivation of the actor to do activities in networks? What are the components (sources) of social capital? In adapting the above framework in the context of Iran, two historical and contemporary aspects are considered. Investigating the social structure of Iran showed that the structural social capital is very weak due to the limited and trivial presence and impact of formal group and networks. The teachings of Islam on the one hand promote and strengthen the sources of social capital and on the other hand approve and recommend its cognitive elements. Contrary to the west, social capital in Iran had been rich and powerful in cognitive terms, and provides the incentives for growth and prosperity. This conclusion also makes it possible to determine the components and techniques of emergence of social capital in the context of Iran.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، یکی از موضوعات مطرح در مفهـوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Carpenter 2 Putnam 3 Rydin & Penington 4 Grootaert & Bastelaer 5 Palmer&Perkins 6 Wissink&Hazelzet سرمایۀ اجتماعی، رابطۀ آن با دین بوده و اندیشمندانی چـون کلمـن (١٣٨٦) فوکویامـا (١٣٨٥) فیلد (١٣٨٦) به نقش آن در شکل گیری، کارکرد و بروز سرمایۀ اجتماعی پرداختـه و تحقیقـات تجربی مختلفی نیز در این زمینه انجام شده است .
مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی کدام اند؟ هدف پژوهش در گام نهایی، بازخوانی و انطباق هسته ، سرچشمه هـا و مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی (به دست آمده در گام اول )، متأثر از آموزه هـای دیـن اسـلام و در شرایط اجتماعی ایران (از صفویه تا دورة معاصر) بوده و در پی آن است که بداند آیا هسـته یـا جوهر سرمایۀ اجتماعی در ایران جاری است ؟ کدام یک از سرچشمه های سـرمایۀ اجتمـاعی در پرتو تعالیم و احکام اسلام قابل حصول است ؟ کدام یک از مؤلفه های آن در اسلام توصیه شـده یا در شرایط اجتماعی ایران وجود دارد؟ و در نهایت ، سرمایۀ اجتماعی در جامعۀ اسلامی ایـران در کدام سطوح و اشکال خود دچار ضعف یا قوت است ؟ پیشینۀ تحقیق در غرب و ایران تأثیر و نقش دین در سرمایۀ اجتماعی در اکثر پژوهش ها و نظریات مرتبط با این مفهوم مورد تأکید قرار گرفته و به رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با افول دین داری (فیلد، ١٣٨٦ و فوکویاما، ١٣٨٥) حضور در کلیسا (پاتنام ، ٢٠٠٢) و ایدئولوژی و مذهب (کلمن ، ١٣٨٦) اشاره شده است ."