چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی اثربخشی دورههای کارشناسی ارشد رشته راهنمایی و رانندگی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. برای سنجش واکنش، یادگیری و میزان تغییرات رفتاری از ابزار پرسشنامه و میانگین نمرات دروس فارغ التحصیلان استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان و فرماندهان مستقیم دوره 11 کارشناسی ارشد رشته راهنمایی و رانندگی، هرکدام به تعداد 54 نفر و بهصورت تمامشمار تشکیل میدهند. نتایج این تحقیق نشان داد که رضایت دانشجویان نسبت به برگزاری کل دوره مطلوب بوده و به غیر از دروس مطالعات تطبیقی راهور، نقش پلیس راهور در مدیریت بحران و روش تحقیق، بقیه دروس از اثربخشی مطلوبی برخوردار هستند. همچنین بیشترین میزان تغییرات رفتاری دانشجویان نیز مربوط به دروس امور انتظامی راهور، سمینار تخصصی، نقد و بررسی آییننامه راهور و روش تحقیق پیشرفته میباشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در این تحقیق قصد آن است به این سوال اساسی پاسخ داده شود که اثربخشی برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد دوره ١١ راهور به چه میزان بوده است ؟ پیشینه تحقیق و مبانی نظری گودرزی (١٣٩٤) در پایان نامه خود به بررسی اثربخشی دوره های همتاپروری فرماندهان و مدیران در ناجا پرداخته است و نتایج نشان داد کارکنانی که در دوره ها حضور داشته اند، از کیفیت اجرای دوره رضایت خوبی دارند و نحوه برگزاری این دوره ها مورد استقبال آنها قرار گرفته است .
یافته ها در پرسش نامه سطح اول الگوی ارزیابی اثربخشی کریک پاتریک یعنی واکنش یا همان میزان رضایت و عکس العمل دانشجویان شرکت کننده در دوره ١١ کارشناسی ارشد راهور با جامعه آماری ٥٤ نفر نسبت به کل دوره آموزشی به تعداد ٧ آیتم در ٤٥ سوال ١٠٤ مورد ارزیابی قرار گرفته و در دو فرآیند آماری توصیفی و استنباطی به شرح ذیل تجزیه و تحلیل شده است .
نتیجه گیری با توجه به نتایج تحقیق ؛ مبنی بر بررسی اثربخشی دوره ١١ کارشناسی ارشد راهور در 109 سطح واکنش به عنوان یکی از عوامل تعیین شده توسط الگوی کریک پاتریک که مدل مورد استفاده در پژوهش حاضر است ، نتایج حاصل از آزمون t نشان داد که تمامی ٧ آیتم سطح واکنش (رضایت و عکس العمل دانشجویان نسبت به کل دوره ) اثربخش بوده اند.
نتایج این تحقیق با یافته های درخشان (١٣٩١)، کروبی و متانی (١٣٨٨) و امیری مهر (١٣٨٥) که همگی حاکی از اثربخشی بالای دوره آموزشی کارشناسی ارشد راهور در سطح واکنش (رضایت و عکس العمل ) دانشجویان بوده اند، هم سو بوده است ."