چکیده:
نظر به اهمیت تدوین بودجه بخش عمومی در ایران در تحقیق حاضر قصد داریم به تبیین مدل ذهنی درک بودجهریزی توسط مسئولان بودجه مستقر در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در ایران بپردازیم. این تحقیق با بکارگیری روش نظریه داده بنیان، و با استفاده از مصاحبههای ساختارنیافته و عمیق با مسئولان بودجه دانشگاهها و موسسات پژوهشی و کدگذاری های باز، محوری و گزینشی انجام شده است. جهت کدگذاری دادهها در تحقیق حاضر از نرمافزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شده است و سپس کدهای استخراج شده از متون در نرم افزار اکسل نسخه 2013 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج تحقیق حاکی از این است که پدیده محوری در درک ذهنی از بودجه در میان مسئولان بخش بودجه دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، "مذاکره ای بودن بودجه" است که تحت شرایط علی و راهبردهای آن قابل تبیین است و پیامد این درک ذهنی "سوگیری" در تدوین بودجه از جانب تدوین کنندگان بودجه می باشد.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق با بکارگیری روش نظریه داده بنیان، و با استفاده از مصاحبههای ساختارنیافته و عمیق با مسئولان بودجه دانشگاهها و موسسات پژوهشی و کدگذاری های باز، محوری و گزینشی انجام شده است.
جهت کدگذاری دادهها در تحقیق حاضر از نرمافزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شده است و سپس کدهای استخراج شده از متون در نرم افزار اکسل نسخه 2013 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته استنتایج تحقیق حاکی از این است که پدیده محوری در درک ذهنی از بودجه در میان مسئولان بخش بودجه دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، مذاکره ای بودن بودجه است که تحت شرایط علی و راهبردهای آن قابل تبیین است و پیامد این درک ذهنی سوگیری در تدوین بودجه از جانب تدوین کنندگان بودجه می باشد.
بدین ترتیب با توجه به نیاز به تغییر در نظام بودجه ریزی کشور و با علم به اینکه در زمینه درک و نگرش تهیهکنندگان بودجه در ایران مطالعهای صورت نپذیرفته است، درمطالعه حاضر قصد داریم، پدیده بودجه ریزی در ایران را با رویکرد تفسیری و از منظر اجتماعی و با توجه به درک تهیهکنندگان آن مورد بررسی قرار دهیم، تا با ورود این نگرش جدید در حوزه مطالعات بودجه، گره از مشکلات در زمینه اصلاحات نظام بودجهریزی بازگردد.
در مصاحبههای انجام گرفته برای این تحقیق نیز افراد از سوگیری به عنوان یکی از نتایج در شرایط مذاکره محور بودن فرایند بودجه ریزی اشاره می کنند.
Doing qualitative field research in management accounting: positioning data to contribute to theory.
Accounting Changes and Budgeting Practices in the Tanzanian Central Government: A Theory of Struggling for Conformance: University of Southampton.