چکیده:
آموزشوپرورش تطبیقی نظام تحقیقی است که ما را بهمنظور دستیابی به شناخت جدید درزمینه های نظری و عملی از طریق مقایسه دو یا چند نظام تربیتی در کشورها و مناطق مختلف و یا ادوار تاریخی متفاوت یاری میدهد. مراد از تطبیق بررسی و تحلیل مشابهتها و تفاوتهای موجود بین سیستمهای مختلف تربیتی درزمینه های سازمانی، تشکیلاتی، شیوههای مدیریت ، برنامهها و روشهای تربیتی و همچنین ارزشیابیهای آموزشی در مراحل مختلف تعلیم و تربیت است. ازنظر مفهوم کلی این علم کلیه وجوه، ابعاد و مسائل نظامهای آموزشوپرورش را باهم مقایسه میکند، در اغلب دانشگاههای دنیا ازجمله دانشگاههای اروپایی و آمریکایی جزء مواد درسی و تحقیقاتی سطوح فوقلیسانس و دکتراست. در مورد هدفهای آموزشوپرورش تطبیقی نظرات مختلفی وجود دارد، ولی هدف اصلی آن، توجه ملتها و دولتها به چگونگی جریان تعلیم و تربیت و روشهایی است پیشگرفته شده و نتایج حاصل از اقدامات آنها است. نقد کتاب «انگلیسی برای دانشجویان رشته آموزشوپرورش تطبیقی: آموزشوپرورش ابتدایی و آموزشوپرورش پیشدبستان» نشان داد که اثر حاضر علاوه بر علمی بودن، از ویژگیهای درسی و آموزشی لازم تا حد زیادی برخوردار هست، البته معدود کاستیهایی در این کتاب وجود دارد ، در این مقاله پیشنهادهایی نیز برای ارتقاء کیفی اثر ارائه گردیده است.
Comparative Education is a research system, which helps the researcher to recognize the theoretical and practical background of two or more educational systems in different countries or regions. The aim this kind of comparison is to analyze the similarities and differences between different educational systems in terms of organizational, structural, Educational management, evaluation of training programs, and educational methods at different stages of education.
Based on general concept, comparative education compares all issues with regard to education in countries, and considered as a course in MA and doctoral degree in European and American universities.
There are different views towards the aims of comparative education. Borrowing other countries education model is not without problem, however paying attention to educational experiences of other countries can be beneficial in terms of choosing the best solution with regard to their own social characteristics.
This book entitled “English for the Students of Comparative Education: Primary and Preschool Education” is not only an academic book, but also an educational textbook which includes the characteristics of teaching and learning concepts. Along with several positive points in this book, there are a few shortcomings pointed out and some suggestions are provided to improve the textbook, as well.
خلاصه ماشینی:
"در سرفصل درس « متون تخصصی آموزش وپرورش تطبیقی» مباحثی که بایستی در این درس به دانشجویان ارائه شود به شرح زیر میباشد (شورای سرپرستان ، ١٣٨٠): - اهمیت و مسائل آموزش وپرورش در مقاطع مختلف تحصـیلی (دوره پـیش دبسـتانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه عالی ) - مسائل و دیدگاه های نوین در آموزش عالی - آموزش بزرگسالان - نوآوری در آموزش وپرورش - همکاری های بین المللی درزمینه آموزش وپرورش ازاین رو مقاله حاضر علاوه بر نقد و بررسی ابعاد شـکلی و محتـوایی کتـاب «انگلیسـی بــرای دانشــجویان رشــته آمــوزش وپــرورش تطبیقــی: آمــوزش وپــرورش ابتــدایی و آموزش وپرورش پیش دبستان »، به بررسی کتاب با توجه به موارد درج شـده در سرفصـل متون تخصصی آموزش وپرورش تطبیقی میپردازد.
این اثر تا حد زیادی توانسته است که به تحلیل و بررسی علمـی مسـائل مربـوط بـه آموزش وپرورش بپردازد، ولی کلیه مطالب موردنظر در سرفصل درس آموزش وپـرورش تطبیقی را پوشش نداده است به عنوان مثال در سرفصل دروس این واحـد درسـی اشـاره به همکاریهای بین المللی درزمینه آموزش وپرورش نیز ضـروری دانسـته شـده اسـت ، درحالیکه در هیچ یک از بخش های کتاب اشاره مستقیم یا تلویحی به ایـن مـورد نشـده است .
در بخش سخن هم هدف نگارش کتاب بیان شـده اسـت و هـم مخـاطبین کتـاب را معرفیشده اند که دانشجویان رشته علوم تربیتی با گرایش آموزش وپـرورش تطبیقـی در مقطع کارشناسی ارشد است که کتاب را به عنوان منبع اصـلی درس زبـان تخصصـی بـه ارزش ٢ واحد و همچنین به عنوان منبعی برای گرایش های آموزش وپـرورش ابتـدایی و آموزش وپرورش پیش دبستان در مقطع کارشناسی ارشد تدوین کرده است ."