چکیده:
هدف مقاله ارزشیابی کیفیت درون دادهای رشته مدیریت آموزشی دوره کارشناسی ارشد بود. این پژوهش به لحاظ روش، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه اعضاء هیأت علمی، مدیران گروههای آموزشی و دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1393- 1392 (ترم سوم و چهارم) دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل داد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود؛ که روایی صوری آن توسط متخصصین تأیید شد و پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شده که ضریب 94/. بود. برای تحلیل دادهها از آزمون خی دو و استاندارد قضاوت استفاده شد. نتایج نشان داد کیفیت عوامل ویژگیهای مدیران گروهها، عملکرد مدیران گروهها از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و ویژگیهای اعضاء هیأت علمی در سطح مطلوب و کیفیت عوامل ویژگیهای دانشجویان، در سطح نسبتاً مطلوب، انگیزش دانشجویان در حد کم است و همچنین نتایج بیانگر، عدم تناسب امکانات و تجهیزات آموزشی-پژوهشی با نیازهای هیأت علمی و دانشجویان، عدم تناسب اهداف و سیاستها و تناسب کم یا متوسط محتوای برنامه درسی با نیازهای دانشجویان و جامعه است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ازجمله تغییر در محتوای برنامه درسی کارشناسی ارشد بر اساس سیاستهای این رشته و پرهیز از تکرار دروس و مباحث مطرحشده در دوره کارشناسی ارشد مطرح کرد.
Improvement and development of educational systems and programs to meet the challenges ahead of the main objectives and policies of the authorities of higher education has been.The purpose of this study was to evaluate the quality of inputs of Educational Administration field in master degree. The research method in use is survey research and in purpose it belongs to the applied researches. The statistical population consists of the whole body of the faculty, heads of departments and the incoming students of the academic year 2013-2014 (the third and fourth semester students) of state universities in Tehran. The research tool was researcher-made questionnaire whose validity was determined by experts and reliability by Cronbach's alpha test for which the coefficient of 0/94 was obtained that shows it was in an acceptable level. To analyze the data the chi-square test and standard of judgment were applied. The results showed that the overall quality of such factors as: the characteristics of heads of departments, their performance from the perspective of the faculty members and also the characteristics of the faculty members is in a favorable level, also the quality of the following factors is in a fairly appropriate level: the characteristics of the students, educational facilities, goals and policies and curriculum content. students theoretical knowledge, the formation of classes and students improve their English, a change in the content of the curriculum and avoiding repeating graduate courses and undergraduate cited in discussions of issues on the ballot. The results of the study could be used to further the goals of the field of educational management and proposals to address the weakness inputs including motivating teamwork to students in this field by the company the proposals of the formation of Nmvdn practical workshops theory the used students training and the establishment strengthening English language students master the curriculum content and to avoid repetition of issues on the ballot in undergraduate courses and topics raised.
خلاصه ماشینی:
"از نتایج مصاحبه ، برای تعیین نقاط قوت ، ضعف و عوامل بازدارنده دروندادهای رشته مدیریت آموزشی که مجموعأ شامل ٤ مؤلفه ؛ ١: الف ) ویژگی های مدیران گروه های آموزشی (ویژگی های فردی ازجمله : مرتبه علمی، نوع استخدام ، میزان سال های خدمت دانشگاهی، تناسب گرایش تحصیلی با رشته و عملکرد مدیر گروه ازجمله : وجود سازوکار مشخص ارزیابی عملکرد مدیر گروه ، رضایت اعضای هیأت علمی از عملکرد مدیر گروه و فعالیت های پژوهشی)، ب ) ویژگیهای اعضاء هیأت علمی (ازجمله : مرتبه علمی، نوع استخدام ، میزان سال های خدمت دانشگاهی، تناسب گرایش تحصیلی با رشته ، عملکرد آموزشی، میزان شرکت در کارگاه ها، نسبت استاد به دانشجو و کیفیت فعالیت های پژوهشی)، ج ) ویژگیهای دانشجویان (نحوه پذیرش ، انگیزه تحصیلی، میزان شرکت در فعالیت های پژوهشی، تناسب پیشینه تحصیلی با رشته تحصیلی)، ٢: اهداف و سیاست ها، ٣: امکانات و تجهیزات آموزشی، ٤: برنامه درسی، مدنظر قرار گرفت که با توجه به تجارب و منابع نشانگرهای آموزشی، چارچوبی متشکل از ٦ عامل ، ١٦ ملاک و ٥٢ نشانگر، برای ارزشیابی دروندادها تدوین و طبق جدول شماره ١، طبقه بندی شد و در ادامه از طریق روش تحلیل محتوای منابع و اسناد فرادستی، چارچوبی برای طرح و تنظیم پرسشنامه تهیه شد."