چکیده:
دهۀ 1380ش، تلویزیون ایران، میزبان مولودی مبارک بود؛ استعلای هنر هفتم در رهسپاری به جهان غیب در قالب ژانر نوپدید «سینمای ماورا» افسوس که این بشارت به بالندگی خود نرسید و رو به پژمردگی، بلکه افول نهاد. از چالشهای این گونۀ فاخر، انطباق کامل داستان با آموزههای اسلامی است. بر این اساس تحقیق حاضر به بررسی بازنمایی «ارتباط شیطان با انسان» بهعنوان یکی از محورهای مهم در ارتباط انسان با عالم ماورا در مطالعۀ موردی سریال «اغما» همت گماشته است و در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که منطق روایی این سریال تا چه اندازه با مبانی اسلامی این ارتباط منطبق است؟
این پژوهش از نوع توصیفی−تحلیلی است که با روش اسنادی و تحلیل روایت براساس الگوهای پروپ و گرماس−لاری وای و براساس موردپژوهی انجام گرفته است.
نوشتار حاضر، ابتدا مبانی نظری «ارتباط شیطان با انسان» را با روش اسنادی از فرهنگ اسلامی جمعآوری و در مرحلۀ دوم، پیرنگ داستانی این ارتباط در سریال را با روش تحلیل روایت بررسی کرده است و در نهایت با عزیمت از این دو رهیافت توصیفی−تحلیلی، یافتههای تحلیل روایت را به روش تطبیقی−انتقادی و در مقایسه با مبانی اسلامی پیشگفته مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و توانسته است به نوعی الگوی عام در اجزای فرایند و منطق روایی ارتباط انسان و شیطان دست یابد.
The eightieth decade hosted a novel trend in Iranian television; that of the emergence of supernatural genre. The genre, however, did not reach its culmination and withered away soon. One of the challenges in front of the productions in this genre is maintaining an acceptable conformity with Islamic doctrines. Accordingly, the present article studies the representation of the relation between human and evil as one of the main sub-themes within the broader them of the relation of human beings with the supernatural, focusing on the case of Eghma (Coma) TV series. The aim of the article is to answer the question to what extend does the narrative logic of the series conform with the Islamic account of the relationship?.
This is a descriptive-analytical case study that relies on documentary method and narrative analysis on the Propp, Greimas and Larivaille models. It first deals with the theoretic principles of the relation of human with evil by the documentary study of the Islamic sources. It then goes to the narrative analysis in order to analyze the plot of the relation in the bigger storyline. At the end, it takes the findings of the two previous descriptive-analytical procedures for the comparative-critical analyzing of them according to the Islamic accounts. The study presents a universal pattern for the elements and the narrative logic of representing the relation of human and evil.