چکیده:
تلاش برای توجیه حق حاکمیت بر اساس خواست مردم، سابقهای طولانی به قدمتتاریخ اندیشه سیاسی دارد. آموزه مالکیت مشاع با طرد نظریه الهی مشروعیت و نظریه قرارداد اجتماعی، بر آن است تا حق اعمال اقتدار را از نظر دینی موجه سازد و به عنوان مبنای حاکمیت در عصر غیبت مطرح شود. حال مسئله این است که آیا در عصر حاضر مالکیت مشاع به عنوان نظریه سیاسی میتواند مبنای نظام سیاسی اسلامی باشد؟ فرضیه این است که حکومت مبتنی بر مالکیت شخصی مشاع، برآمده از حکمت عملی نیست و در ساخت این نظریه بر آموزههای وحیانی تکیه نشده و تکیه تماما بر آموزههای عرفی است. بنابراین ضعف نظریه مالکیت مشاع با توجه به اشکالاتی که تئوری داردبا روش تبیینی و تحلیلی ثابت میشود. ازاینرو با رد نظریه مالکیت مشاع نهتنها حکومت در اسلام نفی نمیشود، بلکه به وجود حکومت و آن هم به لزوم حکومت دینی منتج میشود.
Seeking to explain democratic right of sovereignty has been of such a historical background as that of human political thought. The theory of joint ownership, refuting divine legality and social contract and as a basis for sovereignty during the age of Imam`s absence, seek to justify right of sovereignty on the basis of religious teachings. Now, on this basis, a question appears in mind as: may joint ownership as a political theory be regarded as the basis of Islamic political system today? The hypothesis is formed as: joint
ownership is not taken from practical wisdom and is not founded upon revealed teachings; on the contrary, it is completely based on some teachings taken from common sense. The failure of the theory, therefore, would be made clear with regard to the theory`s difficulties. It is, finally, concluded that considering failure of the theory, not only government in Islam is not refuted but it would be known as necessary also.