چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس اطلاعات تحصیلی مقطع متوسطه و نتایج کنکور سراسری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان ورودی سال 1388 دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی در دو نوبت روزانه و شبانه بود که تا شهریور ماه سال 1393 فارغالتحصیل شدهاند. اطلاعات مورد نیاز از سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه شهید بهشتی گردآوری شد. دادهها با استفاده از میانگین، واریانس، میانه، آزمون t-test، روشهای رگرسیون چندگانه، رگرسیون لجستیک و تحلیل واریانس یکطرفه، با نرمافزار آماری SPSS22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین معدل دیپلم، رشته تحصیلی دوره متوسطه، معدل پیشدانشگاهی و میانگین درسهای تخصصی در آزمون سراسری فارغالتحصیلان با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیمی وجود دارد. بین نوع دوره (روزانه- شبانه)، معدل پیشدانشگاهی و سهمیه فارغالتحصیلان با معدل کارشناسی آنها رابطه معنیداری دیده نشد. بین جنسیت با معدل کارشناسی و بین معدل دیپلم با معدل کارشناسی فارغالتحصیلان رابطه معنیداری دیده شد. درمجموع با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان اظهار داشت عموماً دانشآموزان موفق در دبیرستان، در دوران دانشجویی نیز موفق خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
Paunonen & Ashton (عدالت خواه و همکاران ، ١٣٨٤؛ فلاح زاده و رضايي، ١٣٨٤)، سابقه و وضعيت اشتغال و مدت زمان ا شتغال در فعاليت هاي مرتبط با ر شته تحصيلي، ا ستقلال مالي دانشجو، طبقه اجتماعي، ســواد والدين ، ســطح درآمد خانواده ، رضــايت دانشــجو از خدمات و محيط دانشـگاه ، اسـتعداد و سـبک هاي يادگيري (اسـچميد و ابل ، ٢٠٠٣)، انتظارات و حمايت والدين (والکر و ساتروايت ١، ٢٠٠٩)، تأخير در ورود به دانشگاه ، فاصله زماني بين دو مقطع ، معدل مقاطع تحصيلي قبل (تمناييفر، نيازي و اميني، ١٣٨٦؛ فلاح زاده و 2 رضــايي، ١٣٨٤)، وضــعيت مالکيت دانشــگاه «روزانه و شــبانه » (ميلس و همکاران ، ٢٠٠٩)، جنسيت (نگوين ٣، ٢٠٠٦؛ هورن ٤، ٢٠٠٠؛ شرد٥، ٢٠٠٩؛ سلمانيمقدم ، ١٣٨٠؛ مختاري، ١٣٨١) و غيره بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان بررسي شده است .
صفدري ده چشمه و همکاران (١٣٨٦) در پژوهش خود با عنوان «عوامل مؤثر در پيشرفت تحصيلي دانشجويان از نظر دانشجويان و استادان دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در سال ١٣٨٣» نشان دادند که بين متغيرهاي جنس ، معدل ديپلم و مقطع تحصيلي با پيشرفت تحصيلي ارتباط معنيدار وجود دارد و دانشجويان دختر پيشرفت تحصيلي بهتري در مقايسه با پسرها داشته اند.
با توجه به مطالب ارائه شده در خصوص پيشينه پژوهش همان طور که مشاهده مي شود تاکنون در هيچ پژوهشي، عملکرد فارغ التحصيلان بر اساس اطلاعات آزمون ورودي آنها به دانشگاه و عملکرد آنها در طي تحصيل در دانشگاه ، بررسي نشده است ؛ بنابراين پژوهش حاضر و نتايج حاصل از آن ميتواند يافته هاي جديدي را در خصوص پيشرفت تحصيلي و عوامل مؤثر بر آن نمايان سازد.