چکیده:
با توجه به روایات بسیاری از جمله روایات معتبر شیعه و نیز با توجه به تاریخ ادیان این مطل به اثبات می رسد که در دوران پیش از ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف مانند دوران صدر اسلام، اسلام حقیقی به غربت مبتلا خواهد شد و آن چه حضرت حجت عجّل الله تعالی فرجه الشریفبا ظهور خود به عنوان اسلام حقیقی عرضه می کند متفاوت از اسلام متعارف نزد مردم است. از این رو فرهن جامعه زمینه ساز باید به گونه ای باشد که در مواجهه با حقایق نوین ارائه شده، دچار تعص و لجاجت نسبت به داشته های پیشین خود نشود. مهم ترین شاخصه برای تامین این هدف در جامعه تقویت روحیه تسلیم در مقابل خداوند و حقیقت است. این رویکرد فرهنگی در برابر رویکردی قرار می گیرد که اولویت را به میراث گذشتگان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"تسلیم بودن در برابر حق؛ اخلاق مبنا در مواجهه با اصلاحات مهدوی محمدجواد دانیالی 1 چکیده با توجه به روایات بسیاری از جمله روایات معتبر شیعه و نیز با توجه به تاریخ ادیان این مطلب به اثبات میرسد که در دوران پیش از ظهور حضرت مهدی( مانند دوران صدر اسلام، اسلام حقیقی به غربت مبتلا خواهد شد و آنچه حضرت حجت( با ظهور خود به عنوان اسلام حقیقی عرضه میکند متفاوت از اسلام متعارف نزد مردم است.
3 در حقیقت روایت به این اشاره دارد که آنچه در زمان ظهور حضرت مهدی( به عنوان دین متعارف شناخته میشود با دین حقیقی و عدالت مورد نظر ایشان متفاوت است و این راویان این روایت همگی به وصف امامی ثقۀ جلیل، یعنی بالاترین درجۀ وثاقت، در کتب رجالی توصیف شده اند.
» (مفید، 1413: ج2، 386) اختیار خود به عنوان دین به ما معرفی میکنند و آنچه در اینجا مورد اشاره قرار گرفته این است که با ظهور حضرت حجت( حقایق اصلی دین به گونهای ظاهر میشود که نسبت به پیش از آن گویا امر جدید، سنت جدید، کتاب جدید، براهین جدید و شیوۀ قضاوت جدید عرضه شده است.
این ویژگیها را میتوان شاخصهای در آیه ای از قرآن بیان میکند که کفار از اهل کتاب پیش از ظهور اسلام ادعای حمایت کامل از پیامبر آخرالزمان میکردند اما پس از بعثت خود از جدیترین کفار در مقابل آن شدند: (و لما جاءهم کتاب من عند الله مصدق لما معهم و کانوا من قبل یستفتحون علی الذین کفروا فلما جاءهم ما عرفوا کفروا به فلعنة الله علی الکافرین( (بقره:89) اخلاقیای دانست که پذیرش حقیقت نوین و دین جدید عرضه شده را در فرد و جامعه، زمینهسازی میکند."