خلاصه ماشینی:
"*** فصل سوم: تزکیه نفس - تزکیه نفس لازمه ضروری تحول درونی - سازگاری نفس با واقعیت - پاکسازی نیروهای ادراک - اکتساب"خیر" - معرفت نفس –توبه -قدیس کاترین جنوایی در باب برزخ -عشق ورزیدن عامل تزکیه -تزکیه ملازم کل حیات عرفانی است؛ اما راه تزکیه کمال تحول درونی است -خودساده ساده انگاری نفس- طهارت و رها شدن- طهارت و وارستگی- فقر، تقوا و اطاعت: فضیلت های اساسی عرفانی- فقر معنوی- جوهر آزادی- یاکوپون دا تودی در باب فقر- قدیس فرانسیس آسیزی "sacrum commercium"(مراوده مقدس)- کهارت در باب تجرد و وارستگی- نگرش نه عمل- اشکال متنوع آن- قدیسه ترزا- آنتوانت بورینان- قدیس دوسلین - تجرد منحرف شده- ریاضت- جنبه مثبت تزکیه- بازسازی شخصیت- مرگ طبیعت پست تر- همین که حیات جدید برقرار می شود، ریاضت پایان می یابد- آینه نفوس ساده- قدیس کاترین جنوایی- بعد روان شناختی ریاضت- رنج بردن فعال- جنبه متهورانه تزکیه- تاولر- پیروزی زود رنجی- قدیس فرانسیس آسیزی- مارگری کمپ- قدیس کاترین جنوایی- مادام گوئیون- ضروری بودن تزکیه برای هر نوع عرفان- مراحل آخر آن- بازی محبت- آگاهی استعلایی بی ثبات- مراحل پایانی آن- رولمن مرسوین- عبور از تزکیه به اشراق- سه عامل طریق تزکیه- نتیجه گیری.
به طوری که این دو تمایل در وجود این زن سعادت مند به جنگ با یکدیگر پرداختند و عواملی که به آنها الهام می بخشیدند هر یک نهایت تلاش خود را برای برانگیختن بیشتر او انجام دادند و نمازخانه کوچک آنچه را ناخوشایند نوشته بود شائبه دار کرد و در زمان هایی طارمی درهم می شکست و میوه خوبی که به وسیله دعا تولید شده بود، کاهش می یافت منجر به عذاب و غصه شد که نفسش را ناآرام و پیچیده می کرد؛ زیرا گرچه مصمم بود تا کاملا به خداوند تعلق داشته باشد، اما نمی دانست چگونه خودش را از دنیا رهاکند و گهگاه خودش را تشویق می کرد که بتواند از هر دو برخوردار شود و همان طورکه خودش می گوید غالبا منجر به برخورداری شادی کامل از هیچ کدام نمی شد."