چکیده:
حدود از اساسی ترین احکام دین اسلام است که اجرای آن در جامعه مورد اهتمام و تاکید شارع مقدس قرار گرفته است. لیکن امروزه این سوال مطرح است که آیا احکام حدود، همچنان که دشمنان اسلام اذعان می کنند، احکامی ضدّ حقوق بشری است یا خیر؟ نگارنده در پاسخ به این سوال ضمن تبیین فلسفه و حکمت احکام حدود از دیدگاه علامه طباطبائی، معتقد است این احکام نه تنها ضد حقوق بشری نیست، بلکه همچنان که علامه با استعانت از کلام وحی و روایات ائمه (ع) فرموده اند، اجرای هریک از حدود الهی در راستای مصلحت و سعادت نوع بشر است، مثال آ«که فلسفه حد زنا و قذف برای حفظ بقای نسل و نظام جامعه خانوادگی است؛ چراکه بدون شک با باز شدن راه زنا و شیوع فحشاء در جامعه، روزبه روز میل و رغبت افراد به ازدواج کمتر می شود و در نتیجه، بقای نسل و نظام جامعه خانوادگی از بین می رود و اینکه فلسفه حد شراب، براساس مصلحت جامعه و در راستای محافظت از عقل بشری و جلوگیری از مضرات طبیعی و اخلاقی است و همچنین است فلسفه و حکمت اجرای حدّ سرقت و محاربه؛ چراکه از منظر علامه، هیچ جرم و گناهی به قدر تعدی به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمی سازد، چون مهم ترین چیزی که جامعه انسانی را براساس خود پایدار می دارد، نظام اقتصادی جامعه است که خدا آن را مایه قوام نظام اجتماعی قرار داده است و اجرای حدّ محاربه نیز در راستای تامین امنیت و آسایش افراد جامعه، امری ضروری محسوب می شود.
خلاصه ماشینی:
لیکن امروزه این سؤال مطرح است که آیا احکام حدود، همچنان که دشمان اسلام اذعان میکنند، احکامی ضد حقوق بشری است یا خیر؟ نگارنده در پاسخ به این سؤال ضمن تبیین فلسفه و حکمت احکام حدود از دیدگاه علامه طباطبائی، معتقد است این احکام نهتنها ضد حقوق بشری نیست، بلکه همچنان که علامه با استعانت از کلام وحی و روایات ائمه(ع) فرمودهاند، اجرای هر یک از حدود الهی در راستای مصلحت و سعادت نوع بشر است، مثال آنکه فلسفة حد زنا و قذف برای حفظ بقای نسل و نظام جامعة خانوادگی است؛ چراکه بدون شک با باز شدن راه زنا و شیوع فحشاء در جامعه، روزبهروز میل و رغبت افراد به ازدواج کمتر میشود و در نتیجه، بقای نسل و نظام جامعة خانوادگی از بین میرود و اینکه فلسفة حد شراب، بر اساس مصلحت جامعه و در راستای محافظت از عقل بشری و جلوگیری از مضرات طبیعی و اخلاقی است و همچنین است فلسفه و حکمت اجرای حد سرقت و محاربه؛ چراکه از منظر علامه، هیچ جرم و گناهی به قدر تعدی به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمیسازد، چون مهمترین چیزی که جامعة انسانی را بر اساس خود پایدار میدارد، نظام اقتصادی جامعه است که خدا آن را مایة قوام نظام اجتماعی قرار دادهاست و اجرای حد محاربه نیز در راستای تأمین امنیت و آسایش افراد جامعه، امری ضروری محسوب میشود.