چکیده:
ارتباط بین تنوع و سودآوری شرکت یک موضوع بااهمیت شایانی رادر زمینههای مدیریت استراتژیک و مدیریت مالی نشان میدهد. در این ادبیات نقش استراتژی تنوع به عنوان یک تسهیلگر برای استراتژیهای رقابتی تایید شده است. این نقش در اصطلاحاتی از منافع تنوع در افزایش سودآوری شرکتها آشکار میشود. هدف از این مقاله بررسی تاثیر راهبرد تنوع بخشی بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری این پژوهش شامل 78 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شده است. در این مطالعه اگر شرکت دارای واحد فرعی باشد، به عنوان یک شرکت متنوع در نظر گرفته میشود. برای آزمون فرضیات تحقیق مدلهای رگرسیونی چند متغیره براساس دادههای تابلویی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که راهبرد تنوع تاثیر مثبت و معناداری بر معیارهای سودآوری بازده به روی فروش و بازده به روی کل داراییها دارد.
The relationship between diversity and firm profitability represents a subject of considerable importance within the fields of strategic and financial management. The role of diversification strategy as a catalyst for competitive strategies has confirmed in the literature. This role becomes obvious in terms of the diversification benefits in enhancing the profitability of firms. The goal of this article is to study the effect of diversification strategy on the profitability of companies listed in Tehran Stock Exchange. This research sample includes 78 companies of Tehran Stock exchange during 1387 to 1392 that it has selected by using systematic sampling method. In this study if the firm has the subsidiary unit, it will consider as a diversified firm. To test the research hypothesis have analyzed the multivariate regression models based on panel data. The findings reveal that the strategy of diversification has a positive and significant impact on profitability measures of return on sales and return on total assets
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٥/ پائيز ١٣٩٦ نتايج آن ها نشان مي دهد که ميان راهبرد تنوع و بازده غيرعادي شرکت ها ارتبـاط منفـي و معنـادار وجود دارد در حاليکه ميان سطح وجه نقد نگهداري شده شـرکت و بـازده غيرعـادي آن هـا ارتبـاط معناداري مشاهده نشد.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٥/ پائيز ١٣٩٦ ٥- مدل ها و متغيرهاي پژوهش براي آزمون هر يک از فرضيات اول و دوم تحقيق يک مدل رگرسيون خطي چند متغيـره بـه شـرح رابطه ١ و ٢ تصريح مي شود: ROSit = αi + н1Diversifyit + н2 Levit + н3 SaleGrowit+ н4 Sizeit (1) ROAit = αi + н1Diversifyit + н2 Levit + н3 SaleGrowit+ н4 Sizeit (2) که در مدل ١ و ٢ متغيرها به شرح زير است : متغير وابسته : ROSit: اين متغير عبارت است از نسبت سود به فروش (بازده به روي فـروش ) کـه از تقسـيم سـود خالص شرکت بر فروش خالص آن براي هر سال بدست مي آيد.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٥/ پائيز ١٣٩٦ جدول ٧- نتايج آزمون فرضيه دوم متغير ضرايب آماره t سطح معناداري عرض از مبدأ 0/000 -5/041 -1/814 تنوع سازماني 0/000 6/215 0/398 اهرم مالي 0/000 -37/61 -3/941 نرخ رشد فروش 0/000 17/744 0/447 اندازه شرکت 0/000 13/61 0/277 ضريب تعيين تعديل شده : ٠/٩٢٠ آماره دوربين واتسون : ١/٦٩٥ آماره F: ٦٧/٩١ سطح معناداري آماره F: ٠/٠٠٠ منبع : يافته هاي پژوهشگر همچنين بررسي متغيرهاي کنترلي مدل نشان مي دهد که متغير اهرم مالي بر نسبت هاي سـود به فروش و سود به کل داراييها داراي تأثير منفي و معناداري مي باشد.