چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی مفهوم پژوهش از دیدگاه اعضای هیات علمی رشته زبان شناسی کاربردی در ایران می پردازد. در این پژوهش ترکیبی متوالی، نتایج کمی از طریق پیمایش 140 عضو هیات علمی که بصورت نمونه ای هدفمند انتخاب شده بودند، حاصل شد. سپس نتایج کیفی از طریق مصاحبه با 12 عضو هیات علمی جهت درک عمیق تر آن ها از مفهوم تحقیق بدست آمد. براساس نتایج کمی، اساتید تحقیقاتی که شامل "طرح های تجربی" و "روش های ترکیبی" می باشند را بیشتر به عنوان تحقیق می پذیرند. همچنین دیدگاه پاسخ دهندگان پیرامون مفهوم تحقیق بیانگر ویژگی های دقیق و سخت گیرانه ی آن ها در پارادایم های کمی، کیفی، و ترکیبی می باشد. در این مطالعه، یافته های کیفی به تبیین یافته های کمی پیرامون جایگاه تحقیق از دیدگاه اساتید هیات علمی پرداخته است.
The past decade has witnessed a renewed conceptual interest in higher education research, including applied linguistics discipline, which has led to the crafting of research as one of the most effective forms of professional development. This sequential explanatory mixed research study examines the conception of research the applied linguists faculty members have in a major site of EFL( English as a Foreign Language) context by obtaining quantitative results from surveying a representative sample of 140 faculty members and then following-up with interviewing twelve purposefully selected respondents to explore those understanding of research in more depth. The quantitative results reveal that inquiry including experimental designs and mixed-methods research was more likely to be conceived of as research by the respondents. The respondents views also represent conceptions of research wherein there exist rigorous characteristics which are related to three important paradigms of research. The qualitative findings shed additional lights on the quantitative ones by providing a further understanding of how EFL faculty members think about research.
خلاصه ماشینی:
با توجه به پیشینۀ تحقیق بالا، بررسی مفهوم تحقیق از منظر اسـتادان دانـشگاهی در محـیط EFL از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، تا این امکان حاصـل شـود کـه در ایـن بـستر بتـوان تصمیم گیری های آموزشی را بر اساس انجام تحقیقات اتخاذ کرد (بورگ ، ٢٠١٠).
بنابراین این مطالعه ، کـه مبتنـی بـر روش ترکیبـی متـوالی - تبیینی ۲ است و در آن اجزای روشِ تحقیقِ ترکیبی از قبیل پرسـش هـای تحقیـق ، اتخـاذ نمونـۀ ترکیبی ، و فرا استنباط٣ (فترز و فرِ شواتر٤، ٢٠١٥) در نظر گرفته شده است ، بـه بررسـی مفهـوم تحقیق از دیدگاه اعضای هیأت علمی زبان انگلیسی در ایران می پردازد.
بـه عبـارت دیگـر، در ایـن طـرح تحقیقی تجربی (مقایسۀ پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و شاهد) به نظر مـی رسـد پاسخ دهندگان این برداشت را داشتند که آیا رابطۀ علّ ت و معلـولی بـا توجـه بـه دادههـای بـه دست آمده، حاصل می شود؟ سناریوی شمارۀ ٦ شامل ترکیبی از تکنیک های کمـی (اسـتفاده از پرسشنامه در یک مطالعۀ همبستگی با مقیاس بزرگ ) و کیفی (استفاده از روش مشاهده) بوده و منجر به ارائۀ گزارش تحقیقی نهایی در کنفرانس شده است .
Phakiti, Research methods in applied linguistics: A practical resource (pp.
Mixed methods research in language teaching and learning: opportunities, issues and challenges.
A researcher read about a new approach to teaching argumentative writing and decided to try it out in his class over a period of two weeks.