چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناخت چگونگی باز-نمود بدن رسانه ای کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است؛ و ارائه تصویری طبقه بندی شده از انواع تیپ هایی که توسط کاربران برای باز-نمود بدن رسانه ای به کار گرفته شده است. مقصودی که تلاش شد از رهگذر پاسخ گویی به سه سؤال اصلی محقق شود؛ این سؤالات عبارت اند از: 1- الگوهای غالب باز-نمود بدن رسانه ای در عکس های شخصی کاربران ایرانی اینستاگرام چیست؟ 2- کاربران ایرانی اینستاگرام از چه استراتژی ها و تکنیک هایی برای باز-نمود بدن رسانه ای استفاده می-کنند؟ 3- هدف از به کارگیری هر از این استراتژی ها و تکنیک ها چیست؟ برای نیل به هدف مذکور از مفاهیم مورد نظر گافمن مانند مدیریت تأثیرگذاری، نمود خود و آنچه باتلر در باب نمایش جنسیتی می گوید استفاده شده است. با استفاده از روش مردم نگاری مجازی و به کارگیری الگوی ارائه شده توسط سادبک مشتمل بر سه تکنیک مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی داده های لازم گردآوری و سپس تحلیل شدند. بر همین مبنا، ضمن حضور طولانی مدت در اینستاگرام، اشتراک گذاری عکس و فعالیت در این شبکه با 26 کاربر مصاحبه نیمه ساخت یافته عمیق انجام شد؛ و محتوای تولیدی آنها در قالب عکس و متن مورد تحلیل قرار گرفت. عملیاتی سازی سه تکنیک سادبک در میدان مطالعه، نشان از وجود سه تیپ بدنی اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی در اینستاگرام داشت؛ تیپ هایی که هر یک به زیرمجموعه هایی کوچک تر تقسیم می شوند.
The purpose of this study was to identify a variety of body types among Iranian Instagram users. Two main research questions guided the study as I sought to explore 1) What is the dominant pattern of body re-presentation among Iranian Instagram users? 2) What is the strategies, technics and purpose of Iranian Instagram users for re-presentation of body? In order to respond these questions I used combination of dramaturgical approach of Goffman and Butler ideas about gender. I used virtual ethnography and Sade-beck module as a method of the study. I was trying to collect data through deeply semi structured interviews with 26 users, participant observation and analysis of virtual content. Thick description and interpretive analysis were used for analyzing data. Based on obtained data mediated body on Instagram divided to three main types: Social, perfomative and aesthetic body. Each of these types is explained to be divided into smaller categories.
خلاصه ماشینی:
در نهایت این عنصر از مؤلفه قیافه برای کاربرانی که تصویری کامل از صورت و بدنشان به اشتراک نمیگذارند واجد ویژگیهای مشترکی است : / / / / نمودار ٨: عناصر مشترک در نحوه باز-نمود پوشش کاربرانی با بدن پنهان دیگر عنصر مهمی که در هنگام تحلیل مؤلفه قیافه مورد توجه قرار میگیرد چهره است ، عنصری که در اینجا خاصیت یگانه ای به خود گرفته است و آن پنهانسازی است .
بر همین اساس، ما با عکس هایی مواجه هستیم که در هیچ کدام از آنها کاربر تصویری کامل از بدن خود در یک نمای نزدیک یا حتی متوسط ارائه نمیدهد؛ اما آنچه محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط این دسته افراد را حائز اهمیت میکند حضور بخشی از بدن در عکس هاست ، بخشی که به عنوان یکی از عناصر اصلی وجود خود را اثبات کرده است .
/ / / / نمونه عکس هایی که در آنها تنها بخشی از بدن به تصویر کشیده است / / / / / / / / نمودار ١٠: عناصر مشترک در نحوه باز-نمود مؤلفه منش کاربرانی با بدن پنهان آنچه که مشخص است ، این گروه از کاربران در زمان به تصویر کشیدن بدن عامدانه قسمت هایی از وجود تن یافته خود را حذف و قسمت هایی را ظاهر میسازند، انتخابی که در خدمت همان ایده اصلی گافمن یعنی ارائه تصویری از یک خود ایدهآل است .