چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه عوامل فردی و سازمانی با بهرهوری پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران می باشد. جامعه پژوهش مورد نظر را،842 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که در سال 1393 که در پایگاه Web of science مقاله نمایه شده دارند، تشکیل می دهد. دادههای مربوط به عوامل فردی و سازمانی از مرکز فناوریهای مجازی دانشگاه تهران(انفورماتیک) و دادههای مربوط به بهرهوری پژوهشی از بخش هوش سازمانی مرکز فناوریهای مجازی دانشگاه تهران و پایگاه Wos استخراج گردید. این پژوهش که از نوع تحلیلی-همبستگی است، به منظور کشف داده-ها از روش آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، با معیار تصمیم۲۲۶/ ۰وآماره آزمون۱۶۲/ ۰ هیچگونه رابطه معنیداری در کل بین جنسیت و بهرهوری پژوهشی، همچنین رابطه معنیداری بین متغیر سن و بهرهوری پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با معیار تصمیم(۷۳/0) و آماره آزمون(۶۲/ ۰) وجود ندارد. از سوی دیگررابطه معنیداری بین حوزههای موضوعی و بهرهوری پژوهشی بامعیار تصمیم(۸/ ۰) و آماره آزمون(۱۱۹/ ۰) و بین مرتبه علمی و بهرهوری پژوهشی اعضایهیئتعلمیبامعیارتصمیم(۳/ ۰) و آماره آزمون(۵۰/ ۰) رابطه معنیداری وجود دارد. اما در بین محل اخذ مدرک و بهرهوری پژوهشی،تنها در حوزه علوم پایه رابطه معنی داری وجود دارد.
This study aims to investigate the relationship between organization and academic factors of faculty members at Tehran University in one hand and their research growth productivity in the other hand.
The study population consists of 842 faculty members which their names are indexed in theisi database in 2014.
The organization and academic datawere extracted from the center for virtual technologies of University Tehran (IT) and the research productivity data were obtained from organizational intelligence department .
The study is correlational analysis using analyticaland descriptive statistics to discover the mentioned data.The results indicate that there is no significant relationship between gender and research productivity (when the decision criterion equals 0/226 and test statistic equals 0/162)، as well as the relationship between age and productivity of faculty members (decision criterion = 0/73 and test statistics = 0/62).
In the other hand، there is a significant relationship between subject areas and research productivity (when the decision criterion equals 0/8 and test statistic equals 0/119)، as well as the relationship between academic rank and productivity (decision criterion = 0/3 and test statistics = 0/5).
there is a significant relationshipbetween the place of taking PhDdegree andresearchproductivity just in the field of basic sciences.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: نتایج نشان می دهد که در حوزه علوم پایه زنان بیشترین تولیدات را داشته اند، ولی در سایر حوزه ها تولیدات چندانی نداشته اند، همچنین محدوده سنی تاثیر چندانی در میزان تولیدات نداشته است، اما محل اخذ مدرک و مرتبه علمی تاثیراتی بر بهرهوری پژوهشی داشته است، یعنی هرچه دانشگاه محل تحصیل از سطح بالاتری برخوردار باشد و اعضای هیئت علمی مرتبه بالاتری داشته باشند تولیدات علمی بالاتری دارند.
آیا بین محل اخذ مدرک دکتری و بهرهوری پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران رابطۀ معنیداری وجود دارد؟ پیشینۀهای پژوهش ریاحینیا و امامی(۱۳۹۱) در پژوهشی به ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی براساس مقالات منتشرشده در وب آو ساینس پرداختند و نشان دادند که که بیشتر اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی استادیار میباشند و دانشکدۀ علومانسانی دارای بیشترین اعضای هیئت علمی است همچنین بیشترین تولیدات علمی به دانشکدۀ شیمی اختصاص دارد.
آزمون فی کرامر برای آزمون رابطه بین جنسیت و بهرهوری پژوهشی (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول2 نشان میدهد رابطۀ بین جنسیت و بهرهوری پژوهشی برای حوزههای موضوعی علوم پایه با معیار تصمیم(22.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که جدول 4 نشان میدهد، بین متغیر سن و بهرهوری پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با معیار تصمیم (73.
0)، بین محل اخذ مدرک دکتری و بهرهوری پژوهشی اعضای هیئت علمی،رابطه معنی داری وجود ندارد؛ در حوزههای موضوعی فنی مهندسی با معیار تصمیم(684.
همچنین یافته های این پژوهش نیز نشان میدهد، رابطۀ معنیداری بین محل اخذ مدرک دکتری و بهرهوری پژوهشی اعضای هیئت علمی وجود ندارد.