چکیده:
رقاصان رقصهای کلاسیک هندی نیز مانند دیگر رقاصان دنیا از بدن و حرکات آن بهعنوان ابزار پیامرسان استفاده می-کنند، حرکات هر یک از اعضای بدن در هر رقصی مبین حالات و عواطف و منظور رقاص است. اما ازآنجاکه رقصهای کلاسیک هندی برآمده از آئین پرستش خدایان هندو میباشند، و بهمنظور نیایش آنها اجرا میشوند(مطابق دستورات دینی، که رقص را از واجبات پرستش خواندهاند)، هر یک از حرکاتی که توسط رقاص صورت میگیرد، دارای معنی خاصی میباشد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی ابزار بیان ازجمله حرکات بدن، شیوه گریم، لباس، زیورآلات و آرایه صحنه بهعنوان مدیا و ابزار بیان این هنر باستانی است؛ همچنین پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال زیر است: آیا حرکات در رقصهای آئینی هندی نمادین هستند؟ معانی این حرکات چیست؟ و موارد استفاده آنها کجاست؟ روش تحقیق در این پژوهش ازنظر ماهیت توصیفی بوده و روش و ابزار گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی و میدانی صورت گرفته است. بنا بر نتیجه مقاله، رقاصان با فرم دهی به اندام خود تلاش میکنند بازنماییای از فرمهای طبیعت را به اجرا بگذارند، اما به دلیل محدودیتهای استخوانبندی بدن انسان، از شیوهای نمادین برای نمایش مصادیق طبیعت، احساسات، و دیگر مسائل انتزاعی بهره میبرند. بنابراین هرکدام از حرکات دارای فهرستی از معانی نمادین میباشند، که درعینحال که به فهم داستان رقص کمک میکنند، رقاص هیچگاه برای نمایش یک موضوعِ خاص، با کمبود حرکت مواجه نمیشوند
The dancers of the Indian classical dances, like all the other dancers, use their body and its movements as the medium of conveying their message. The movements of every limb of the body display the moods, emotions and the intention of the dancer. Since the Indian classical dances have their roots in worship rituals of Hinduism (as dance is stated as an obligation in worshiping Hindu gods), every movement that the dancer does, has a special meaning. What is important in this study is, identifying and analyzing the mediums of expression such as the body movements, the makeup, jewelry and designing of the stage, in these dances; and moreover to realize if the body movements have chosen the symbolic approach because of the physical and anatomic limitations of the body; and also exploring the meaning of these movements. This study has chosen a historical descriptive approach to this subject and has gathered data through written resources and observing some of the dances through field research.