چکیده:
روابط عمومی الکترونیک که از جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی به بهترین وجه در وظایف ارتباطی خود بهره می گیرد، روابط عمومی الکترونیک را زائیده انقلاب اطلاعات می دانند و در واقع اگر تحول الکترونیک رخ نمی داد، روابط عمومی الکترونیک نیز مطرح نمی شد. روابط عمومی الکترونیک را از نیازهای جامعه اطلاعاتی امروزی به شمار می آورند. از جمله مکان هائی که مجهز به روابط عمومی الکترونیک است و پاسخگوئی مخاطبان فراوانی نیز است، روابط عمومی های دو بخش علمی کشور یعنی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علامه طباطبائی است، محقق در پی دست یابی به تفاوت های موجود در عملکرد روابط عمومی الکترونیک این دو واحد علمی به پیمایش با ابزار پرسشنامه با میزان اعتبار 800. با روش تمام شمار پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق، پرسنل واحد روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی (25 نفر) و پرسنل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر آزمون (70 نفر) است.
یافته های پژوهش نشان می دهد، تفاوت در میان عملکرد این بخش وجود دارد و میان میزان تحصیلات، امکانات مورد استفاده، استفاده از پیشنهادهای مخاطبان، نحوه اطلاع رسانی، کیفیت وب سایت های این دو بخش و عملکردشان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین علاوه بر تفاوت، مشابهت ها میان عملکرد این دو واحد روابط عمومی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این نظریه، همچنین فرض میشود که روابط عمومی، به عنوان عامل اقناع و اعمال نفوذ، قادر است پیامهای مؤثر اقناعی را تولید و منتشر کند و مهمترین اصل، توانایی دسترسی به مخاطب است، با توجه به اینکه مخاطب روابط عمومی دانشگاهها اعضای علمیکشور و کارشناسان علمی هستند، بنابراین به خودی خود، به سوی روابط عمومی و دریافت اطلاعات از روند توسعهی علمی و برنامهریزیهای علمی در سطح واحدهای مختلف دانشگاهی، در دسترس روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد داشت.
جدول شماره 11- تفکیک از برخی متغیرهای تطبیقی متغیــــــــــــرها روابط عمومی الکترونیک سازمان مرکزی روابط عمومی الکترونیک دانشگاه علامه طباطبائی جنسیت زن 15 6 مرد 55 19 فعالیت موجود در روابط عمومی سازمان نشریه دورههای آموزشی هدف از استفاده روابط عمومی الکترونیک شفاف سازی صرفه جویی در وقت استفاده از ابزارهای مختلف موبایل و شبکههای مجازی موبایل و شبکههای مجازی میزان آشنائی با روابط عمومی الکترونیک خیلی زیاد خیلی زیاد سابقهی فعالیت در روابط عمومی 15-20 سال 15-20 سال سن پاسخگویان 30-40 سال 30-40 سال عامل اثرگذار در روابط عمومی تجهیزات و فناوری تجهیزات و فناوری ارتقا کیفیت وب سایتها خیلی کم خیلی کم نتیجه گیری با توجه به جدول تفکیکی- تطبیقی میان برخی از متغیرهای مورد بررسی واحدهای روابط عمومی الکترونیک در سازمان مرکزی، دانشگاه علامه طباطبائی، نشان میدهد، علاوه بر تفاوتهای موجود که در آزمون فرض آخر نیز اثبات شده است، شباهتهایی نیز وجود دارد و در برخی موارد عملکرد روابط عمومی الکترونیک از لحاظ توصیف و تحلیل تفاوتهایی دارد."