چکیده:
در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﭘﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﮐﻨﺘﺮل ﺟﺎﻧﻮران ﺷﻬﺮی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ. آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺳﻪ ﺳﻄﺢ ﻓﺮدی، ﮔﺮوﻫﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﯽ-اﺳﺘﯿﻮدﻧﺖ آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ روﯾﮑﺮد آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺗﻬﺮان در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﻗﺮار دارد ﯾﺎ ﺧﯿﺮ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻧﺎﻟﯿﺰ ﻓﺎﮐﺘﻮر )PLS( ﺑﻪ ﺑﺮآورد ﺿﺮاﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬاری و ﺗﻌﯿﯿﻦ اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺳﻄﻮح آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻬﺮداری ﺗﻬﺮان در زﻣﯿﻨﻪ اﺟﺮای ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺳﻄﻮح آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﻗﺮار دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺳﻄﺢ ﻓﺮدی ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/557 ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎ ﺛﯿﺮ را داراﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺳﻄﺢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/352 و در ﺳﻄﺢ ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/139 ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ ﻧﺸﺎن داد اﺳﺖ ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺳﻄﺢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮدار اﺳﺖ. ﻟﺬا ﻻزم اﺳﺖ ﻣﺪﯾﺮان ﺷﻬﺮی ﺑﻪ آﻣﻮزش ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ﺳﻄﺢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و در زﻣﯿﻨﻪ اﺟﺮای ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزی، ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و فرایندها و سیستم ها اقدامات لازم را انجام دهند.
This paper seeks to investigate the effect of citizenship education on controlling the urban animals. We have
investigated citizenship education at three individual, group and organizational levels, and used the T-student to
see whether the citizenship education approach in Tehran is in a desirable condition or not. In addition, using the
(PLS) factor analysis, we have estimated the coefficients of influence and determined the priority of each level
of citizenship education. The results indicate that Tehran municipality is in a good condition in terms of
implementing each level of citizenship education. Moreover, the impact factor of citizenship education at the
individual level is 0.557 and is the highest level of effect. Similarly, the impact factor of citizenship education at
the organizational level is 0.335 and that at the group level is 0.134. Furthermore, the results of the Friedman
rank test showed that citizenship education is the most important at the organizational level. Therefore, it is
imperative that urban managers pay more attention to citizenship education at the organizational level and take
the necessary measures in culturalization, management participation, organizational structure, and processes and
systems.
خلاصه ماشینی:
"تهیه دستورالعمل منطبق با شرایط هر شهر و اتخاذ روشهای نوین و مناسب جهت کنترل جمعیت حیوانات ، جوندگان و حشرات ناقل بیماری، پیگیری در تشکیل مرتب کارگروه شهرستانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان ، شناسایی کانون تجمع جانوران و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهیهای عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم ، برنامه ریزی برای اجرای برنامه های اتلاف ،استفاده از تجهیزات تخصصی و بهره گیری از بخش خصوصی، ازبین بردن کانونهای اختفا و تامین غذای حیوانات و جوندگان با انجام عملیات پاکسازی جوبها، اماکن مخروبه ، ایجاد مراکز نگهداری از حیواناتی که زنده گیری می شوند (درشهرهای بزرگ ) و ارایه خدمات به شهرها و روستاهای مجاور از جمله فعالیتهای شهرداری در سالهای اخیر بوده است .
نتایج چنین نگاهی به آموزش های شهروندی می تواند به تقویت و ارتقای حس تعلق خاطر به شهر و مکان زندگی، تقویت هویت بومی و ملی، حل مسائل شهری، رفع مزاحمت ها، کاهش و از بین رفتن آلودگی های زیست محیطی، تقویت ایمنی و امنیت در فضاهای عمومی و همگانی شهری، رعایت حقوق متقابل شهروندان ، افزایش ارتباطات رودررو و شکل گیری گفتگوی آزاد شهروندی و بطور کلی تزدیک شدن به مفاهیم شهروندی و حرکت در مسیر توسعه پایدار شهری خواهد بود.
همچنین بهبود وضعیت اجتماعی، بهداشتی و فرهنگ ی جامعه اعتلای طرح های توسعه شهری به روش گروهی، مردمی و استفاده بهینه از منابع موجود، ارتقای حس مشارکت گرایی در مناطق و محلات شهری و توانمندسازی جامعه برای مسئولیت پذیری، از دیگر فواید و نتایج آموزش شهروندی با نگاه جامع به سوی توسعه پایدار شهری خواهد بود."