چکیده:
هدف از این پژوهش، تدوین نقشة استراتژی تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش با تلفیق الگوهای ساختاری ـ تفسیری و کارت امتیاز متوازن بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و کاربردی بود. جامعة آماری شامل 14 نفر از مدیران و صاحبنظران دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش بودند. اهداف استراتژیک دفتر در جلسات شورای راهبری معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مشتمل بر ده هدف تعیین و در جدولی ماتریسی به صورت پرسشنامه تنظیم شد و در اختیار نمونة پژوهش قرار گرفت. برای طراحی نقشة استراتژی از روش مدلسازی ساختاری ـ تفسیری و مدل کارت امتیاز متوازن استفاده شد. مدل نهایی چگونگی ارتباط بین اهداف استراتژیک را در پنج سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندها، بهرهوری و توسعة اجتماعی نشان داد. این نقشه تسهیلگر پیادهسازی استراتژیها برای دستیابی به توسعة سواد حرکتی و سبک زندگی سالم و فعال در دانشآموزان خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"اهداف استراتژیک دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش شامل توسعة برنامة درس تربیت بدنی، توسعة ورزش همگانی و فعالیتهای فوق برنامة ورزشی، ارتقای کیفی فضا و تجهیزات ورزشی، تقویت و توانمندسازی منابع انسانی، استقرار نظام مدیریت عملکرد، توسعه و گسترش ارتباطات درون و برون سازمانی، ایجاد نهضت داوطلبی در ورزش دانشآموزی و توسعة بهرهوری در فعالیتها در راستای توسعة سواد حرکتی و سبک زندگی سالم و فعال در دانشآموزان است.
از این رو، هدف از این پژوهش طراحی نقشة استراتژی تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش، با تلفیق مدلیابی ساختاری ـ تفسیری<FootNote No="10" Text=" Interpretive Structural Modelling (ISM)"/> و کارت امتیاز متوازن است.
)جدول 2- ماتریس خودتعاملی اهداف استراتژیک (ssim) ردیف اهداف استراتژیک 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 توسعة برنامة درس تربیت بدنی X A A V O A V V A 2 توسعة ورزش همگانی و فعالیتهای فوق برنامة ورزشی A A V A X V V A 3 ارتقای کیفی فضا و تجهیزات ورزشی O V A A V V A 4 تقویت و توانمندسازی منابع انسانی X A A V V A 5 استقرار نظام مدیریت عملکرد O A V X A 6 توسعه و گسترش ارتباطات درون و برون سازمانی X V V V 7 ایجاد نهضت داوطلبی در ورزش دانشآموزی V V X 8 توسعة بهرهوری در فعالیتها X A 9 توسعة سواد حرکتی و سبک زندگی سالم و فعال A 10 <FootNote No="12" Text=""/> تحقیق و توسعه[1] برای دستیابی به ماتریس در دسترسپذیری اولیه باید نمادهای یادشده در جدول شماره دو به صفر و یک تبدیل شوند."