چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازی لیوانچینی بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دبستانی 9ـ8 ساله بود. بدینمنظور، 34 پسر (با میانگین سنی 4/ 0±8/8 سال) بهصورت دردسترس انتخاب شدند و پس از اجرای پیشآزمون با استفاده از تست "پوردو پگبورد" و دستگاه زمانسنج واکنش، بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. درادامه، پیشآزمون از هر دو گروه بهعمل آمد. مداخلات تمرینی در این پژوهش، تمرینات بازی لیوانچینی بود که طی 16 جلسه تمرینی بهمدت چهار هفته و بهصورت چهار جلسه 45 دقیقهای اجرا گردید. از آزمون کلموگروف ـ اسمیرونوف جهت بررسی نرمالبودن توزیع دادهها استفاده شد و آزمون تحلیل کووریانس بهمنظور بررسی اثر تمرین بهکار رفت. نتایج نشان میدهد که یک دوره تمرینات بازی لیوانچینی، تاثیر معناداری بر افزایش هماهنگی چشم ـ دست کودکان داشته است (0.05>P)؛ اما تاثیر آن بر بهبود زمان واکنش معنادار نمیباشد (0.05<P). با توجه به نتایج میتوان از تمرینات بازی لیوان چینی به منظور ارتقای هماهنگی چشم دست کودکان دبستانی در برنامه های ورزشی و برنامه های روزانه آموزش وپرورش، مراکز آموزشی و توانبخشی کودکان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"شروع این ورزش در ایران نیز بهمن ماه Ploughman Fedewa& Soyeon Pei Ellemberg Chang Halewyck Lee Sport Stacking سال (1388) بوده است که از سال (1390) در سطح ملی تحتنظر فدراسیون ورزشهای همگانی فعالیت میکنند.
با توجه به این موضوع، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی لیوانچینی بر رشد ادراکی ـ حرکتی در مهارتهای هماهنگی چشم ـ دست و زمان واکنش کودکان هشت تا نه سالۀ دبستانی بود.
همچنین، در پژوهشی دیگر استیفنز و همکاران (2009) نشان دادند که تأثیر 14 هفته بازی لیوانچینی روزانه بهمدت 15 دقیقه بر زمان واکنش (ساده، افتراقی و انتخابی) کودکان پایۀ دوم ابتدایی تأثیر چندانی ندارد؛ اما دیگر مهارتهای روانی ـ حرکتی و دستخطنویسی آنها را ارتقا میدهد (21)؛ بنابراین، نتایج بهدستآمده از این پژوهش با نتایج پژوهش حاضر همخوان میباشد.
بهطورکلی، یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بازی لیوانچینی باعث افزایش هماهنگی چشم ـ دست کودکان دبستانی 9ـ8 ساله میشود؛ اما بر بهبود زمان واکنش تأثیر چندانی ندارد؛ لذا، با عنایت به اهمیت موضوع و با توجه به مطالعات و نتایج بهدستآمده دراینزمینه که بیانگر مناسببودن مداخلات بازی لیوانچینی درجهت بهبود مهارت ادراکی ـ حرکتی میباشد، لازم است مطالعات بیشتری درخصوص تأثیر این فعالیت بر دیگر جنبههای مهارتهای حرکتی کودکان و دیگر افراد جامعه صورت گیرد.
Assistant Professor of Motor Behavior, Allameh Tabataba'i University Received: 2016/11/01 Accepted: 2017/02/06 Abstract The aim of this study was to investigate the effect of Sport Stacking on perceptual-motor skills in children 8-9 year's elementary school.
Keywords: Sport Stacking, Eye Hand Coordination, Reaction Time, Perceptual Motor Skills یادگیری کنترل حرکتی پیشبینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی Corresponding Author Email: zpooraghaei@gmail."