چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ترکیب تمرین مشاهدهای، سایهزنی و فیزیکی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. بدینمنظور، 72 دانشآموز دختر دبیرستانی 17 تا 19سال بهطور تصادفی در شش گروه 12 نفری (مشاهدهای، سایهزنی، فیزیکی، ترکیبی یک (مشاهدهای ـ فیزیکی)، ترکیبی دو (مشاهدهای ـ سایهزنی ـ فیزیکی) و کنترل) قرار گرفتند. پس از پیشآزمون، در مرحله اکتساب هریک از گروهها مهارت پرتاب دارت را براساس دستورالعمل ویژه هر گروه، 60 مرتبه تمرین کردند؛ اما گروه کنترل تمرینی را انجام نداد. 10 دقیقه پس از مرحله اکتساب، آزمونهای یادداری/ انتقال فوری اجرا شد و پس از 24 ساعت بیتمرینی، آزمونهای یادداری/ انتقال تاخیری انجام گرفت. نتایج تحلیل واریانس با اندازههای تکراری نشان میدهد (P=0.05) که گروههای تمرینی درمقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری عملکرد بهتری داشتهاند (P=0.000). گروه فیزیکی و ترکیبی یک (مشاهدهای ـ فیزیکی) نیز نسبت به گروههای مشاهده و سایهزنی بهطور معناداری بهتر عمل کردهاند (P=0.000). به طورکلی، نتایج این پژوهش نشان می دهد که ترکیب سه شیوه مشاهده ای، سایه زنی و فیزیکی درمقایسه با سایر روش های تمرینی منجر به حداکثر یادگیری می گردد.
خلاصه ماشینی:
"در این ارتباط، مسلووات 12 و همکاران (2010) بیان داشتند که مشاهدهی یک Andrieux, Proteau Ossmy, Mukamel Neuroimaging Premotor Cortex Inferior Parietal Lobule Superior Temporal Sulcus Supplementary Motor Area Cingulated Cerebellum Action Observation Network Central Nervous System Maslovat تکلیف دودستی بدیع باعث بهبود ادراک 1 میشود؛ اما تمرین فیزیکی برای بهبود اجرا ضروری میباشد (6) همچنین، بلندین و همکاران (1999) معتقد به بهتر نتیجهدادن ترکیب مشاهده (مدل ماهر) و تمرین فیزیکی هستند (7).
با وجود مطالعات بسیار گسترده درزمینۀ تمرین فیزیکی، مشاهدهای، سایهزنی و ترکیبهای مختلف تمرینی، تاکنون پژوهشی درخصوص رفع مشکلات هر سه شیوۀ فوق بهطور همزمان صورت نگرفته است؛ درنتیجه، پیداکردن چنین شیوۀ تمرینی جهت افزایش کیفیت آموزش و ﺗﻤﺮﻳﻦدهی ضروری میباشد؛ شیوهای که نهتنها قادر به برطرفکردن محدودیتهای هر سه روش تمرینی باشد؛ بلکه برای ایجاد حداکثر یادگیری بتواند با تمرین فیزیکی و ترکیبی (مشاهدهای ـ فیزیکی) برابری کند؛ ازاینرو، سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که آیا میتوان با استفاده از ترکیب تمرین مشاهدهای، سایهزنی و فیزیکی، چنین شیوۀ تمرینی را ایجاد کرد؟ Letts Hodges Florendo Table Tennis Backhand Drive Knowledge of Results بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیب سه شیوهی تمرینی مشاهدهای، سایهزنی و فیزیکی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت میباشد تا از این طریق بتوان با ترکیب هر سه شیوۀ تمرینی، محدودیتها و مشکلات هر یک را پوشش داد و یادگیری مطلوبتری را ایجاد نمود."