چکیده:
امروز رشد انتظارات از دانشگاهها منجر به شکل گیری دانشگاه هایی شده است که بطور مستمر با محیط پیرامون خود در ارتباط می باشند و سعی می کنند تا انتظارات ذینفعان خود را درک و پاسخ دهند. در راستای شکل گیری این روند، مفهوم دانشگاه پژوهی به عنوان فرایند که ضمن توجه به محیط بیرون، امکان بهبود های درون ی را فراهم می سازد، پدید آمده است. یکی از بهبودهای درون محیطی دانشگاهی می تواند در برنامه درسی نظام آموزش عالی اتفاق بیافتد. در این پژوهش تلاش گردید تا ذهنیت متخصصان برنامه درسی با توجه به تجربیات مختلف آنها درباره دانشگاه پژوهی و ارتباط آن با برنامه درسی در نظام آموزش عالی مورد شناسایی قرار گیرد. برای این منظور از روش کیو استفاده شد. داده های پژوهش از 20 متخصص جمع آوری و براساس روش کیو مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که متخصصان برنامه درسی با سه رویکرد متفاوت به ارتباط میان دانشگاه پژوهی و برنامه درسی در نظام آموزش عالی نگاه می کنند. در نگاه اول، متخصصان دانشگاه پژوهی را عاملی برای ایجاد مسائل جدید برای برنامه درسی ذکر می کنند. در نگاه دوم، معتقدند که دانشگاه پژوهی می تواند راهبردها و چشم اندازهای برنامه درسی را تحت تاثیر قرار دهد و در نگاه سوم، اعتقاد بر این است که دانشگاه پژوهی موجب تسهیل بکارگیری دانش می شود و می تواند برنامه درسی را به سمت کاربرد بیشتر سوق دهد.
Todays، growth in expectations from universities make up the universities which must connect to external environment and try to response to stakeholder demands and expectations. In order to shape this process، the concept of Institutional Research (IR( as a process which، according to the external environment، the improvement of internal provides، emerged. One of the improvements in the curriculum of higher education within the university environment can occur. In this study، the mentality of curriculum experts according to their different experiences about university research and its relevance to the curriculum in higher education be identified. Q methodology was used for this purpose. 20 specialist research data collected was analyzed by Q-methodology. The results showed that three different approaches to the relationship between Institutional Research (IR( and university curriculum was identified. These approaches were: problem solving approach in which IR create and identify new problems for university curriculum، strategic approach in which IR affected and directed university curriculum vision، knowledge application approach in which IR facilitate knowledge based relationship between industry and university and modify university curriculum.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان داد که متخصصان برنامه درسی با سه رویکرد متفاوت به ارتباط میان دانشگاه پژوهی و برنامه درسی در نظام آموزش عالی نگاه می کنند.
بیشتر تعاریف بر جوانب کارکردی دانشگاه پژوهی و این عقیده تاکید دارند که آن نقش حمایتی از مدیریت را برعهده دارد(چیرکو ،٢٠١٣) "دانشگاه پژوهی، پژوهش انجام شده در یک موسسه آموزش عالی به منظور فراهم نمودن اطلاعاتی که از برنامه ریزی نهادی (موسسه ای) ، تصمیم گیری و سیاست گذاری حمایت می کند"(سایپ ٣، ١٩٩٠).
Ferren & aylesworth اثربخشی برنامه درسی اتخاذ مینمایند نیازمند دریافت داده های تولیدی در واحدهای دانشگاه پژوهی هستند.
Gheisar روش در پژوهش حاضر برای شناسایی ذهنیت افراد درمورد نقش دانشگاه پژوهی در برنامه درسی در نظام آموزش عالی از روش شناسی کیو استفاده شده است که روشی ترکیبی است و در برگیرنده دو نوع آمارتوصیفی و تحلیلی است .
A proposed framework of institutional research development phases, Journal of Higher Education Policy and Management, 33:5, 443-457, DOI: 10.
Challenges and paradigms for institutional research in a globalized higher education system.
Research universities as knowledge networks: the role of institutional research, Studies in Higher Education, 38:3, 456-469, DOI: 10.
Institutional research in a European context: a forward look, European Journal of Higher Education, 3:3, 265-279, DOI: 10.
New Directions for Institutional Research, 46, San Francisco: Jossey- Bass.
A New Vision for Institutional Research, Change: The Magazine of Higher Learning, 48:2, 6-13, DOI: 10.