چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی اخلاق حرفهای از دیدگاه معلمان مقاطع سهگانه تحصیلی استان قم انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شیوه پیمایشی بوده است. از بین 10000 نفر جامعه آماری معلمان، بر اساس جدول مورگان، تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری طبقهای- نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساخته شامل 48 گویه بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت طراحی شد که روایی محتوای آن توسط متخصصان تایید و پایایی آن، با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/ 0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها در آمار توصیفی ازمیانگین، انحراف معیار و درآمار استنباطی از آزمون t تک متغیره به کمک نرم افزار SPSSاستفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد شش عامل فردی، ساختار سازمانی، تکنولوژیکی، رهبری خدمتگزار، مذهبی و فرهنگی – اجتماعی بر اثربخشی اخلاق حرفهای معلمان تاثیرگذارند. همچنین طبق نظر معلمان در این پژوهش عامل فردی بیشترین تاثیر و عامل تکنولوژیکی کمترین تاثیر را در اثربخشی اخلاق حرفهای داشته است. با توجه به اهمیت اخلاق حرفهای در توسعه سازمان، لازم است در تعیین اثربخشی و هدایت منابع از جمله منابع انسانی به میزان آموزش اخلاق حرفهای در سازمانها و موسسات آموزشی توجه شود.
خلاصه ماشینی:
اخلاق حرفه ای در معلمان سبب میشود که این اخلاق خود به خود به 1 Promoting Professional Ethics 2 Qualityof Education دیگر افراد داخل مدرسه یا سازمان آموزشی انتقال یابد و آن ها هم ، وی را الگوی خویش سازند و برای رشد و تعالی خود، در درون خود و در محیط کار و شغل تلاش نمایند.
با توجه به اهمیت اخلاق حرفه ای در موفقیت سازمان آموزش و پرورش که نقش مؤثری در شکل گیری شخصیت دانش آموزان دارد و همچنین نقش معلمان که در این امر بسیار پر رنگ است ، تحقیق حاضر درصدد است که به بررسی عوامل مؤثر براثربخشی اخلاق 4 حرفه ای معلمان شامل عوامل فردی ،١ تکنولوژیکی،٢ ساختار سازمانی ،٣ رهبری خدمتگزار، مذهبی ،٥ فرهنگی - اجتماعی ٦ بپردازد.
اخلاق حرفه ای یکی از زمینه های دانش مدیریت به شمار میرود و با توجه به اینکه اخلاق حرفه ای در سازمان ها به صورت یک مسئولیت اجتماعی در آمده که موجب ارتقاء و رشد منابع انسانی گردیده و بهره وری را افزایش داده و باعث رشد و بالندگی سیستم و سازمان میگردد، این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر اثر بخشی اخلاق حرفه ای از دیدگاه معلمان استان قم انجام گرفت و نتایج آزمون t برای هریک از سوال ها ارائه گردید.
بر اساس سؤال ششم که آیا عامل مذهبی بر اثربخشی اخلاق حرفه ای معلمان مؤثر است ؟ میتوان اشاره داشت که مذهب در بسیاری از جنبه های زندگی و همچنین توسعه جامعه نقش با اهمیتی دارد.