چکیده:
نظام آموزشی را میتوان یکی از پیچیدهترین زیر نظامهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانست و با توجه به گسترش وسیع فعالیتهای نظام آموزشی، ارزیابی سازمانهای آموزشی، برنامهها، کارکنان و ارزیابی خدمات ارائه شده از طرف آنها میتواند نقش موثری در فراهم آوردن کیفیت آموزشی داشته باشد. با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای موثر در اندازهگیری کیفیت خدمات آموزشی میباشد، لذا ابتدا با بررسی گسترده پیشینه پژوهش، شاخصهای موثر، استخراج و بر اساس راهبرد پژوهشی روایی محتوا، شاخصهایی که بیشترین فراوانی را در پژوهشهای پیشین داشتهاند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که نتیجه آن، استخراج 66 شاخص میباشد. سپس با استفاده از روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و انتخاب و نظرخواهی از 12 نفر از اساتید آشنا با موضوع پژوهش با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند در دانشگاه شیراز، شاخصهای موثر با استفاده از تکنیک غربالگری فازی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده پژوهشگران، مسئولان و دستاندرکاران نظام آموزش عالی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بعلاوه بازل ٢و گال اظهار مـیکننـد بـه دلیـل اثـر کیفیت بر ارزش ادراک شده از سوی مشتریان ، کیفیت خدمات نه تنها با قابلیت سودآوری سـازمان ، بلکه با رشد سازمان نیز در ارتباط است ، همچنین زیتامل ٣و دیگران در تحقیقات خود دریافتنـد کـه شرکت های خدماتی رهبر در آمریکا نسبت به کیفیت عالی وسواس دارند در حقیقت کیفیـت عـالی کلیدی برای متمایز بودن ، بهره وری و کارائی است (p٣٠ ,٢٠٠٥ ,Kimiasi &Seyed Javadin ).
بنـابراین برای رسیدن به این هدف باید به جنبه های مختلف توجه لازم داشت کـه یکـی از ایـن جنبـه هـای بسیار مهم کیفیت خدمات آموزشی است ، زیرا در لـوای کیفیـت خـدمات متناسـب و بـه خصـوص کیفیت خدمات آموزشی، مناسب است که جامعه علمی دانشگاه شیراز زمینه را برای بروز تواناییهـا و استعدادهای خود را ببیند.
وقتـی چنـین اسـتاندارهایی موجـود نباشـد کیفیت سنجی را باید بر اساس تعریف دوم انجام داد، در چنین وضعیتی اعضای هیئت علمـی واحـد آموزش عالی خودشان داوری میکنند که آموزش و پژوهش و خدمات نظام مورد نظر تا چه اندازه بـا معیارهای مربوط به هدف های بیان شده همخوانی دارند (p١٢٧ ,١٩٩٨ ,Hatami &Bazargan ).
این موارد در حالی اسـت کـه پانـدر١(١٩٩٩) پیشـنهاد میدهد که میتوان به دنبال مفهوم مناسب تری از کیفیت در آموزش عالی باشـیم و بـه شـیوه هـای مختلف و توسط دست اندرکاران مختلف برای ارزیابی مورد استفاده قرار گیرد( ,٢٠١٢ ,Aliyari et al .