چکیده:
پژوهش های بی شماری در زمینة مهارت نوشتن این واقعیت را نشان می دهد که هنگام ساخت گفتمان
نوشتاری، نویسنده از همان ابتدا به یک انشای درخور دست نمی یابد، بلکه وی هنگام نگارش از فرایندهای
نهان مختلفی عبور می کند تا این امر تحقق می یابد . از میان فرایندهای مختلف دخیل در نگارش، مانند
پیش نگارش، نگارش نسخة اولیه و بازخوانی، فرایندهای ویراست و بازبینی به علّت تاثیری که روی انشای
نهایی اثر می نهند، در میان افراد مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار شدند؛ به طوری که برخی پژوهشگران
ویرایش نها یی نوشته های تحقیقاتی خود را به عهدة ویراستاران می سپارند. هدف این تحقیق کیفی، مقایسة این دو فرایند هنگام نگارش چهار گونه نوشتار دانشگاهی است تا مشخص شود زبان آموزان تا چه میزان با نحوة صحیح ویراستاری و بازنگری آشنایی دارند . بدین منظور، پژوهشگران سه پرسش تح قیق بیان کردند و رویه نمای بلنداندیشی را که در آن، مشارکین افکار خود را هنگام انجام درسکارهای نگارش به طور شفاهی بیان می کردند، برای جمع آوری داده برگزیدند . شانزده نفر از میان دانش آموختگان کارشناسی ارشد زبان انگلیسی به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده ها سپس به طریق رویه سه مرحله ای نظریه داده-بنیاد مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفتند. نتایج بررسی ها دو فرایند ویراست و بازبینی را به پیش فرایندهای مختلفی طبقه بندی کرد که شامل درجگذاری، خط زدگی، جایگزینی، فراگذاری، دگرنویسی و غلط گیری بود . این پژوهش بر اهمیت بهره گیری از نمونه های مختلف متون ویراسته برای آشناسازی زبان آموزان با فرایندهای ویراست و بازبینی به عنوان مهم ترین استنتاج آموزشی خود تاکید می ورزد؛ همچنین، بهره گیری از نتایج تحقیق در باب مهارت های تولیدی در کلاس، از یادگیرندگان، فراگیران کنشگر می سازد و نه زبا نآموزان منفعل.
The plethora of research thus far conducted on writing proficiency reveals the fact that in construction of written discourse, writers do not attain a well-written composition from its inception. They, nonetheless, undergo different recursive processes which are transpired during composition. The purpose of this qualitative research was to explore the processes of editing and revision which were involved in writing four academic text genres. To this end, the researchers proposed three research questions and employed think-aloud protocol through which the participants needed to verbalize all their thought processes while performing the composition tasks. The collected data, then, went through content analysis based on a three-step procedure proposed in grounded theory. The results offered four main processes of planning, formulating, evaluating, and reformulating. The editing and revision processes were then subdivided into different sub-processes of insertion, deletion, substitution, transposition, rephrasing and correction. The research highlights the significance of editing and revision processes in teaching academic writing, as its main pedagogical implication.
خلاصه ماشینی:
مطالعه فرایندهای ویراست و بازبینی هنگام نگارش گونه های مختلف متن * علیرضا عامری استادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران ** زهرا پورنیکصفت کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/٠٤/٠٧، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٨/١٣، تاریخ چاپ: مهر ١٣٩٦) چکیده پژوهش های بی شماری در زمینة مهارت نوشتن این واقعیت را نشان می دهـد کـه هنگـام سـاخت گفتمـان نوشتاری، نویسنده از همان ابتدا به یک انشای درخور دست نمی یابد، بلکـه وی هنگـام نگـارش از فراینـدهای نهان مختلفی عبور می کند تا این امر تحقـق مـی یابـد.
نمونه هایی از پیش فرایند درج گذاری ویرایش های صورت گرفته در گونه های مختلف , Data Commentaryتفسیرداده , Cover Letterنامه همراه , Conclusionنتیجه , Abstractچکیده درج گذاری با هدف تصحیح , at was quotation mark plural s , Comma Plural s , a semicolon who parenthesis , Comma Been Plural s the درج گذاری با هدف تصریح , Two hundreds male and female students significantly male and female students , academic enthusiasm as a university instructor a lecturer of writing new ideas , functional translation theories there were a pre-test teacher-cantered , and learning style Iranian EFL learning ambiance as the most important درج گذاری با هدف تصریح می تواند هم جزء فرایندهای ویراست و هـم جـزء فراینـدهای 4 3 بازبینی محسوب شود کـه بـر ایـن اسـاس ، پژوهـشگران آن را بـه دو نـوع مـضاف و مبـرم __________________________________________________________________ 1.