چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ایجادکنندة بر دوستی در محل کار است. نوع پژوهش، توسعهای و به صورت ترکیبی است و برای استخراج عوامل از روش مردمنگاری استفاده گردید. در بخش کمّی پژوهش جهت تایید مدل حاصل از بخش کیفی پژوهش، پرسشنامهای محققساخته طراحی گردید. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q) استفاده شد. با توجه به تعداد پرسشهای پرسشنامه، 315 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید و به همین میزان، پرسشنامهها توزیع و تکمیل شد. روایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرارگرفته است. تحلیل دادهها در بخش کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام شد. نتایج بخش کیفی پژوهش نشاندهندة آن است که سه دسته از عوامل فردی، سازمانی و برونسازمانی با زیرمتغیرهای خود در ایجاد دوستی در محل کار نقش دارند. نتایج بخش کمّی پژوهش نیز نشان میدهد که عوامل فردی به میزان (91/0)، عوامل سازمانی به میزان (21/0) و عوامل برونسازمانی به میزان (5/0) بر دوستی در محل کار تاثیرگذار هستند.
The purpose of this study is to identifying factors affecting workplace friendship. The study type is developmental and mix method. To extract factors, ethnography methodology was used. In quantitative section of this study, to approve the extracted model from qualitative section, researcher-made questionnaire was used. To identifying sample size, the structural equation modelling (5q≤ n≤ 15q) formula was used. With regard of questions of the questionnaire, 315 individual were selected for sample size and questionnaires were distributed among them. Questionnaire validity was approved with content and structural method with structural equation pattern and its reliability was approved through Cronbach alpha. Data analysis in qualitative section was done with Braun and Clarke (2006) thematic analysis. The result of qualitative section shows that individual, organizational and ultra-organizational factors affecting workplace friendship. The result of quantitative section shows that individual factors with 0.91, organizational factors with 0.21 and ultra-organizational factors with 0.5 percent affecting workplace friendship.