چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر قصهگویی بر میزان خلاقیت کودکان 5 تا 6 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی(ع) استان یزد صورت گرفته است. روش: روش پژوهش، تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی است. جامعه آماری شامل نمونه ای 60 نفری از کودکان 5 تا 6 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی(ع) استان یزد است که از این تعداد 30 کودک به صورت تصادفی در گروه کنترل و 30 کودک در گروه آزمایش قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها آزمون تفکرخلاق تورنس فرم «ب» تصویری است و داده ها با استفاده از آرمون کوواریانس یک راهه و دو راهه تحلیل شده است یافتهها: میانگین خلاقیت کودکان گروه آزمایش که متغیر قصهگویی را دریافت کردهاند 34/0 بیشتر از میانگین خلاقیت گروه کنترل بوده است. بنابراین قصهگویی 34/0 بر روی افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی موثر بوده است. در دیگر ابعاد خلاقیت، قصهگویی 21/0 بر روی افزایش ابتکار موثر بوده است و میزان بسط گروه آزمایش 19/0 در پسآزمون بیشتر از پیشآزمون بوده است. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین قصهگویی و افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی رابطه معنی داری وجود دارد و قصهگویی موجب افزایش ابتکار و بسط ایدهها میشود. اصالت/ ارزش: این پژوهش با نشان دادن تاثیر قصه گویی که یکی از فعالیتهای مهم بخش کودک کتابخانه های عمومی است بر افزایش خلاقیت کودکان، بر نقش کتابخانههای عمومی در پرورش خلاقیت نسل آینده تاکید می ورزد
خلاصه ماشینی:
"تأثیر قصه گویی درکتابخانه های عمومی بر افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی: یک پژوهش تجربی نجلا حریری (نویسندة مسئول ) دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران ، ایران nadjlahariri@gmail.
برای انتخاب قصه هاباتوجه به ابعاد خلاقیت و ملاک هـای انتخـاب ، ٣٠کتـاب کـه همگـی مربوط به گروه سنی پیش دبستانی بودنـد گـردآوری شـد وبـا همکـاری چنـد تـن ازمتخصصـان روان شناسی و علوم تربیتی و چند قصه گوی باسابقه ، صلاحیت قصه هااز نظر مناسب بـودن گـروه سنی ، تأکید برهدف مورد پژوهش ، سطح شناختی ودانش کودکان ، شـرایط فرهنگـی ، وداشـتن جذابیت های لازم بررسی گردید.
نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون و پیش آزمون خلاقیت دو گروه مجذور منبع تغییر مجموع درجات میانگین f سطح اتای توان مجذورات آزادی مجذورات معنی داری آزمون جزئی الگوی تصحیح شده ٤١٨٣٧/٢٣٣ ٢ 1/00 0/684 0/0001 61/574 20918/617 مقدار ثابت ٦٨١٢/٠٦٧ ١ 0/999 0/260 0/0001 20/051 6812/067 پیش آزمون ٤١٣٧٧/٩٦٧ ١ 1/00 0/681 0/0001 121/796 41377/967 گروه 1 9840/657 1/00 0/337 0/0001 28/966 9840/657 خطا 339/733 57 19364/767 مجموع ١٠٢٨٩٤٢/٠٠٠ ٦٠ همـان گونـه کـه جـدول ١نشـان مـی دهـد بعـد از تعـدیل نمـره هـای پـیش آزمـون ، تفـاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل در میانگین نمرات خلاقیـت بـه دسـت آمـد(٠/٠٠١> , 202 تأثیر قصه گویی درکتابخانه های عمومی برافزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی : یک پژوهش تجربی sig ٢٨٩٧=(٥٧١)F,٠٣٤= مجذور اتـای جزیـی )."