چکیده:
هدف: مقاله حاضر درصدد بررسی تاثیر خدمات ارائهشده بر ارزش ادراکشده، رضایت و وفاداری کاربران کتابخانههای عمومی شهر رشت است.روش:پژوهش حاضر به روش پیمایشی از نوع همبستگی انجام شده است و از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت دادهها کمی به شمار میآید. از بررسی متون و پرسشنامه استاندارد بومیسازیشده برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه بین 450 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی شهر رشت توزیع گردید و در نهایت 400 پرسشنامه بازگشت داده شد و برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه توسط نه تن از متخصصان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی به تایید رسید. پایایی ابزار نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد.یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ارزش ادراکشده کاربران از خدمات ارائهشده موجب ایجاد حس رضایت و در نتیجه وفاداری آنها نسبت به حضور و بهرهبرداری مجدد از خدمات کتابخانه میشود. همچنین طبق یافتهها ارتباط مستقیم و معناداری بین ارزش ادراکشده و وفاداری کاربران مشاهده نگردید. ضمن اینکه رابطه مثبت خدمات شامل منابع الکترونیک، نشریات چاپی و محیط کتابخانه باارزش ادراکشده تایید شد اما معناداری ارتباط بین خدمات منابع الکترونیکی، نشریات چاپی و محیط کتابخانه با متغیر رضایت تایید نگردید. اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن اثر دسترسپذیرسازی منابع الکترویک و نشریات چاپی روی ارزشمند شدن کتابخانه در نظر مراجعهکنندگان است و بنابراین، پیشنهاد میشود که روی منابع روزآمد چون پیایندها و سریعا دسترسپذیر چون منابع دیجیتال بیشتر تاکید شود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر خدمات ارائه شده بر ارزش ادراک شده ، رضایت و وفاداری کاربران کتابخانه های عمومی کشور (مطالعۀ موردی: شهر رشت ) جلال مظلوم (نویسندة مسئول ) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی از دانشگاه تهران ، ایران j.
Villeg et al روش پژوهش در پـژوهش حاضـر، بـرای گـردآوری و تحلیـل داده هـایی در ارتبـاط بـا متغیرهـای پـژوهش ،از پیمایش استفاده شده است و ازآنجا که این پـژوهش بـه دنبـال توسـعۀ دانـش کـاربردی در زمینـۀ عوامل مؤثر بـر وفـاداری کـاربران کتابخانـه هـای عمـومی کشـور اسـت ، کـاربردی اسـت .
نتایج تحلیل عاملی انجام شـده بـرای تعیـین صحت مدل های اندازه گیری نشان داد کـه مـدل هـای انـدازه گیـری منـابع الکترونیکـی، نشـریات چاپی، منابع انسانی، محیط کتابخانـه ، ارزش ادراک شـده ، رضـایت و وفـاداری کـاربر از بـرازش مناسبی برخوردار هستند.
چنـگ و فنـگ ٢(٢٠١٠)، در پژوهشـی بـا عنـوان مطالعـۀ تـأثیر کیفیت خدمت رسانی در مخازن سازمانی (منـابع اطلاعـات سـازمانی) بـر روی وفـاداری کـاربران کتابخانـه هـای دانشـگاهی تـایوان ، بـه بررسـی ارتبـاط بـین کیفیـت خـدمات و وفـاداری کـاربرو همچنین نقش میانجی متغیر رضایت کاربرو ارزش ادارکشده پرداختندو به این نتیجـه رسـیدند که تأثیر مستقیم منابع الکترونیکی و نشریات چاپی بر ارزش ادراک شده و رضـایت کـاربر،منـابع انسانی و محیط کتابخانه بر ارزش ادراک شده ، رضایت کـاربر بـر ارزش ادراک شـده و وفـاداری کاربر معنادار است اما تأثیر مستقیم منابع انسـانی و محـیط کتابخانـه بـر رضـایت کـاربر، معنـادار نیست ."