چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان ابعاد هوش معنوی کتابداران و کیفیت خدمات در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی انجام پذیرفته است.روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران و مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تشکیل دادند که تعداد 46 نفرکتابدار و 384 نفر مراجعهکننده به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هوش معنوی آمرام و درایر و نیز پرسشنامه محقق ساخته کیفیت خدمات بود که پایایی و روایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی کتابداران و کیفیت خدمات آنها رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. علاوه بر آن بین ابعاد هوش معنوی کتابداران شامل خوبی، جهتگیری درونی، معنا و مفهوم، حقیقت و صداقت و تمامیت و کلیت با کیفیت خدمات نیز رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن این نکته است که علیرغم اینکه هوش معنوی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پایینتر از حد متوسط بود ولی کیفیت خدمات آنها بیش از حد متوسط قرار داشت و بین این دو متغیر همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. بنابراین احتمالا میتوان انتظار داشت با افزایش هوش معنوی، در کیفیت خدمات نیز تغییر مثبتی صورت بگیرد.
خلاصه ماشینی:
"از ایـن رو عـدم وجـود اطلاعات علمی ایـن اجـازه را مـیدهـد تـا مسـئله ای بـا ایـن مضـمون طـرح شـود: هـوش معنـوی کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی چقدر است و چـه رابطـه ای میـان هـوش معنـوی کتابداران و کیفیت خدمات وجود دارد؟ به طور اخص ، هدف پژوهش حاضر پاسخ به ایـن سـؤال است که آیا هوش معنوی کتابداران میتواند در ارتقاء سطح درک مراجعان از کیفیـت خـدمات کتابخانه نقش داشته باشد؟ بدین ترتیب ، با توجه به مسئلۀ پژوهش ، فرضیۀ اصلی به شرح ذیل مطرح است : H١: بین ابعاد هوش معنـوی کتابـداران (هوشـیاری، خـوبی، جهـت گیـری درونـی، وجـودو شخصیت ، معناو مفهوم ، حقیقت و صداقت ،و تمامیت و کلیت )و کیفیـت خـدمات در کتابخانـه مرکزی آستان قدس رابطه معنیداری وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای آزمودن فرضیۀ اصلی پژوهش و فرضیه هـای فرعـی آن ،از آزمـون ضـریب همبسـتگی پیرسون استفاده شد که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته هـای مربوطـه در جـدول ٣نشـان داده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٤و با توجه به سطح معنـاداری آزمـون همبسـتگی پیرسـون فرضـیۀ اصـلی تحقیق تأییدو فرض صفر رد میشود (٠٨٦٣=r و ٠٠٠٠١=Pvalue)، بدین معنی که بـا ٩٩درصـد اطمینان میتوان بیان داشت بین هوش معنوی کتابـداران و کیفیـت خـدمات رابطـۀ مثبـت و قـوی وجود دارد.
به هر حال علیرغم ضعفی که کتابداران در این ابعاد از هوش معنوی دارند طوری کـه پـایین تـرین سطح میانگین را نسبت به سایر ابعاد به خود اختصاص داده اند (٤/١ و ٣/٩٤)، به نظرمی رسـد ایـن ضعف تأثیری در کیفیت خدمات آنها به مراجعان نداشته است ."