چکیده:
موانع آموزشی و ترویجی کاربرد کود ورمی کمپوست توسط کشاورزان در شهرستان اسدآباد در این تحقیق مورد بحث قرار گرفت. در پژوهش حاضر، از یک روش تحقیق کمی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 50 نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد بود. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل رگرسیون نشان داد که موانع آموزشی- ترویجی 15 درصد از واریانس متغیر وابسته تحقیق یا کاربرد کود ورمی کمپوست را تعیین میکنند. همچنین نتایج نشان داد بر اساس ضریب بتا، موانع آموزشی- ترویجی کاربرد کود ورمی کمپوست به ترتیب ضریب تأثیر عبارتند از: عدم استفاده از رهبران محلی برای ترویج فنون نوین، عدم تأثیرپذیری کشاورزان از کشاورزان موفق در طرحهای اجرایی، عدم آگاهی از مزیت نسبی کودهای بیولوژیک در مقایسه با کودهای شیمیایی، عدم همکاری کشاورزان با کارشناسان آموزش و ترویج کشاورزی و عدم پخش سی دی های آموزشی مناسب .
Abstract
The educational and extensional barriers to the use of vermicompost fertilizer by farmer in Asadabad City were discussed in this article. A quantitative surveying methodology has been used in this re-search. The statistical population for this study con-sisted 50 agricultural experts of Asadabad city. Data were collected through questionnaire. The regression analysis showed that the educational –extensional barriers determined 15% of variance on the depend-ent variable or the application of vermicompost ferti-lizer. The results also showed that, the barriers of vermicompost fertilizer consumtion, based upon the impact factor, are respectively us: Lack of local leaders to promote the use of modern techniques, lack of successful farmers’ impact on the other farmers on executive plans, lack of awareness of the relative advantages of biofertilizers compared to chemical fertilizers, lack of farmers' cooperation with educa-tional and extensional agriculture experts and lack of appropriate educational compact discs.