چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی نقش آموزش بر بهکارگیری عملیات حفاظت خاک در راستای پایداری شالیکاری شهرستان ساری انجام گرفته است. از لحاظ هدف تحقیق حاضر کاربردی است و از بعد جمعآوری اطلاعات، روش تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 24339 نفر، از شالیکاران شهرستان ساری میباشد. به منظور انتخاب نمونه ها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، استفاده گردید. تعداد 283 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید فن و صاحبنظران تأیید شد. کرونباخ آلفا 93/0 محاسبه گردید. میانگین میزان بهکارگیری عملیات حفاظت خاک در حد متوسط، میانگین میزان آگاهی از عملیات حفاظت خاک در حد زیاد و میانگین استفاده از روشهای آموزشی نیز در حد کم است. نتایج رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که 65 درصد از تغییرات به کارگیری عملیات حفاظت خاک در راستای پایداری شالیکاری ناشی از استفادة روش های آموزشی، سن، آگاهی از عملیات حفاظت خاک و تحصیلات میباشد.
This study aimed at investigating the role of educa-tion on the application of soil conservation practices in order to sustainability of paddy in Sari County. This study is applied researches kind that has been done in descriptive-correlational method. The statis-tical population comprised 24339 rice cultivators in Sari County. The stratified random sampling was employed in this study in an attempt to recruit 283 individuals as prospective participants. The sample size was calculated using the Cochran formula. Da-ta collection tool was a questionnaire; its validity was confirmed by experts and scholars. Cronbach's alpha was reported as 0.93 for the questionnaire. Average application of soil conservation practices was medium. Average awareness of soil conserva-tion practices was much and average use of educa-tional method was low. A stepwise multiple regres-sion analysis showed that 65 percent of the rice cultivators’ soil conservation practices application variance was explained by the use of educational methods, age, awareness of soil conservation prac-tices and literacy level.