چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر تمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. تحقیق حاضر یک مطالعه نیمهتجربی است. بدین منظور 12 کودک اوتیسم با میانگین سنی 12-5 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت سه ماه تحت مداخله براساس تمرینات منتخب اسپارک قرار گرفتند. شرکتکنندگان در 3 مرحله پایه، پیشآزمون و پسآزمون از نظر مهارتهای حرکتی براساس تست برونینسکی-ازرتسکی ارزیابی شدند. بهمنظور آنالیز اندازهگیریهای مکرر دادههای ناپارامتریک، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات منتخب اسپارک بهطور معناداری موجب بهبود مهارت تعادل پویا (001/ 0 P) و هماهنگی دوطرفه (001/ 0 P) شده است. به طور کلی می توان گفت که این تمرینات منتخب اسپارک بر بهبود محدودیت های حرکتی شدید کودکان مبتلا به اوتیسم تاثیر مثبتی دارد.
خلاصه ماشینی:
استاديار، دانشگاه علوم پزشكي تهران، تهران، ايران چكيده هدف از اين تحقيق، بررسي تأثير تمرينات منتخب اسپارك بر تعادل و هماهنگي كودكان مبتلا به طيف اوتيسم است.
كيمبرلي و همكاران به ضعف هماهنگي بچه هاي اوتيسم اشاره كردند؛ به نظر كيمبرلي اين كودكان نقص حركاتي داشته و به كنترل قامت نياز دارند و چون تعادل كافي ندارند و از دروندادهاي حسي بينايي كمتر استفاده ميكنند، بنابراين هماهنگي كافي ندارند (6).
هدف از اين تحقيق بررسي تأثير تمرينات منتخب اسپارك بر تعادل و هماهنگي كودكان اوتيسم بود.
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي از تحقيق حاضر تعيين تأثير تمرينات منتخب اسپارك بر تعادل و هماهنگي به عنوان كمبودهاي مهم مهارت هاي حركتي در كودكان طيف اوتيسم بود.
به هر حال نتايج با يافته هاي ايلماز كه نشان داد تعادل و انعطافپذيري در اين كودكان در 9 سالگي پس از ده هفته تمرين شنا كردن بهبود پيدا كرده است، سازگار است (18).
با توجه به اينكه هماهنگي دوطرفه و تعادل پويا نسبت به تعادل ايستا و هماهنگي يكطرفه محدوديت حركتي بيشتري براي آنها ايجاد مي كند، احتمال دارد تمرينات منتخب اسپارك توانسته روي اين محدوديت هاي حركتي تأثير بگذارد.
“Enhancing the motor skills of children with autisem spectrum disorders”.
Journal of autism disorders 2013; 65:134-160.
"Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder".
Journal of autism and developmental disorders, .