چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بازخورد بیوریتم شناختی بر عملکرد حرکتی(چابکی) دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. شرکت کنندگان 144 نفر دانشجوی دختر و پسر ورزشکار و غیرورزشکار با میانگین سنی 5/ 21 سال بودند . آزمودنیها به 2 گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تقسیم و هر کدام از گروهها تحت 3 شرایط متفاوت از چرخه بیوریتم (اوج بیوریتم شناختی، اوج بیوریتم شناختی + بازخورد و کنترل) در مرحله پیشآزمون و سپس به صورت تصادفی در قالب 6 گروه تقسیم شدند و در 3 نوبت در آزمون عملکرد حرکتی شرکت کردند. دادهها در مرحله پیش آزمون از طریق روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و برای مقایسه گروه های مختلف از روش تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر در یک طرح(3*3*2) و برای شناسایی تفاوت ها از آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/ 0P< تحلیل شد. نتایج نشان داد بازخورد بیوریتم شناختی بر چابکی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تاثیر داشت و عملکرد چابکی افراد افزایش یافت. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده به مربیان ورزشی توصیه میشود که در آموزش و تمرین مهارت به بازخوردهای حاصل از چرخه بیوریتم و به طور خاص بیوریتم شناختی توجه داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
كارشناس ارشد رفتار حركتي-آموزش تربيت بدني، دانشكدة روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه يزد، يزد، ايران چكيده هدف تحقيق حاضر بررسي تأثير آموزش بازخورد بيوريتم شناختي بر عملكرد حركتي دانشجويان ورزشكار و غيرورزشكار بود.
از اين تعداد 72 ورزشكار (36 دختر و 36 پسر) از بين دانشجويان رشتة تربيت بدني و علوم ورزشي و 72 غيرورزشكار (36 دختر و 36 پسر) كه در كلاسهاي تربيت بدني و ورزش يك شركت كرده بودند، انتخاب شدند و هر كدام از گروههاي ورزشكار و غيرورزشكار تحت تأثير سه شرايط متفاوت از چرخة بيوريتم (اوج بيوريتم شناختي، اوج بيوريتم شناختي + بازخورد و كنترل )مرحلة پيشآزمون شركت كردند و پس از اطمينان از همگني گروههاي ورزشكار و غيرورزشكار به لحاظ حركتي در سه نوبت (در موقعيت اوج چرخههاي بيوريتم) با توجه به قرار گرفتن در گروه ها در آزمون عملكرد حركتي (چابكي) شركت كردند.
صرف نظر از نوع آموزش بازخورد بيوريتمي عملكرد حركتي هر چهار گروه آزمايشي ورزشكار و غيرورزشكار كه در اوج بيوريتم شناختي بودند، در ماه سوم نسبت به ماه اول افزايش معناداري پيدا كرده بود.
گروه ورزشكار و غيرورزشكار در مراحل مختلف آزمون چابكي ايلينويز بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي اثر آموزش بازخورد بيوريتم شناختي بر عملكرد حركتي دانشجويان ورزشكار و غيرورزشكار بود.
اين يافتهها بيانگر اهميت بيوريتم شناختي نسبت به بيوريتم جسماني در زمينة آموزش و تأييد تأثير استفاده از بازخورد در فاز مثبت سيكل بيوريتم شناختي بر عملكرد حركتي افراد به خصوص ورزشكاران است.