چکیده:
هدف از این تحقیق تبیین مدل توانمندسازی روانشناختی کارکنان براساس سبک تفکر مدیران اداره کل ورزش و جوانان اصفهان بود. روش تحقیق از نظر چگونگی جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا میدانی بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بودند (بهترتیب 56 و 444 نفر). حجم نمونه با توجه به محدود بودن جامعه آماری، کلیه مدیران تمامشمار (56 نفر) و حجم نمونه کارکنان براساس جدول مورگان 205 نفر محاسبه شد که بهطور تصادفی و نسبیتی از ادارات استان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد سبک تفکر استرنبرگ– واگنر (1991) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود. پایایی پرسشنامهها بهترتیب 87/0 و 89/0 براساس آلفای کرونباخ بود. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون معادلات ساختاری و بهوسیله نرمافزار SPSS و AMOS انجام گرفت. سطح معناداری 05/0 محاسبه شد. یافتهها نشان داد که مولفههای مربوط به سبک تفکر و توانمندسازی روانشناختی کارکنان این متغیرها را اندازهگیری میکند و ازاینرو مدل اندازهگیری تایید شد.
The purpose of this research is to explain the model of psychological empowerment of the employees based on thinking way of the managers in general office of sports and youths in Isfahan. The method of this research was descriptive-explanatory in terms of data collection and applied in terms of purpose and field in terms of conducting. Statistical society of this research consisted of the managers and the employees of general office of sports and youths in Isfahan. The number of the managers and employees were 56 and 444 respectively.They were selected from the offices of Isfahan proportionally (205). Measurement tools of the research were two standard questionnaires including Sternberg- Wagner`s thinking way (1991) and Speritz`s psychological empowerment (1995).These questionnaire had content and context validities Reliabilities for thinking way questionnaire and psychological empowerment questionnaire were 0.87 and 0.89 respectively based on cronbach alpha. Data analysis was conducted by descriptive and inferential statistics including structured equations test. Information analysis was conducted using software SPSS and AMOS. Findings showed that components related to thinking way and psychological empowerment measured these variables and therefore, measurement model was approved.
خلاصه ماشینی:
استاد، گروه تربیت بدنی و علو١ ورزشی، دانشکدة علو١ انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان چکیده هدف از این تحقیق تبیین مدل توانمندسازی روان شناختی کارکنان براساس سبک تفکر مدیران ادارة کل ورزش و جوانان اصفهان بود.
یافته ها نشان داد که مؤلفه های مربوط به سبک تفکر و توانمندسازی روان شناختی کارکنان این متغیرها را اندازه گیری میکند و ازاین رو مدل اندازه گیری تأیید شد.
حقیقت جو و همکاران (١٣٨٨) در تحقیقی با عنوان «رابطۀ سبک تفکر و کارآفرینی مدیران با سلامت سازمانی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی کشور» نشان دادند بین سبک تفکر مدیران با میزان سلامت سازمانی رابطۀ معناداری وجود دارد و سبک تفکر اجرایی و قانونگذار موجب افزایش سلامت سازمانی میشود (٦).
(رجوع شود به تصویر صفحه) روش تحقیa با توجه به اینکه در این پژوهش ، پژوهشگر درصدد تبیین توانمندسازی روان شناختی کارکنان براساس سبک تفکر مدیران ادارة کل ورزش و جوانان اصفهان بود، روش تحقیق حاضر از لحا روش از نوع توصیفی _ اکتشافی (به لحا اینکه پژوهشگر وضعیت و شرایط موجود را بدون دستکاری میسنجد) و از لحا هدف از نوع کاربردی است .
مدل ساختاری تح¬یa بحث و نتیجه گیری تحقق اهداف و انجام مأموریت سازمان ها زمانی به بهترین وجه انجام میگیرد که منابع انسانی از کارامدترین و توانمندترین افراد باشند، که در این زمینه سبک تفکر مدیران عامل مؤثری بر توانمندسازی روان شناختی کارکنان است .
M. Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement: Academy of Management Journal, 2010.