چکیده:
با افزایش فعالیت های اینترنتی و دسترسی راحت افراد جامعه به استفاده از فضای اینترنت، در حال حاضر تبلیغ، ترویج، و توزیع و فروش انواع کالای قاچاق در بستر این فضا با سرعت در حال گسترش است. مبارزات گسترده با کالای قاچاق و قاچاقچیان از سوی دستگاه های دخیل در فضای حقیقی موجب گردیده که سوداگران با انتقال بساط تجاری خود به فضای مجازی حالیه به مراکزی آنلاین (برخط) جهت تبلیغ و فروض محصولات جدید قاچاق تبدیل شوند. تحقیق حاضر به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در کوچ قاچاقچیان کالا از فضای حقیقی به فضای سایبری در استان آذربایجان غربی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی، به لحاظ شیوه ی انجام پیمایشی و از نظر هدف، از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان اتاق اصناف استان آذربایجان غربی بوده که 70 نفر به روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب و پس از تکمیل تمامی محورهای پرسشنامه ی تحقیق مشتمل بر 5 بعد و 15 شاخص، تمامی گزینه ها با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی به صورت زوجی و دو به دو مورد مقایسه قرار گرفت. برای شناسایی عوامل موثر در کوچ قاچاقچیان کالا از فضای حقیقی به فضای سایبری، از نظرات تعداد 10 نفر از خبرگان صنفی استفاده گردید. یافته ها نشان داد ابعاد مورد مطالعه در تحقیق به ترتیب (1- گریز از پرداخت حق و حقوق دولت، 2- سودآوری بیش از حد، 3- سوء استفاده از محدودیت های قانونی، 4- جذب و نگهداشت آسان مشتریان، 5- افزایش روزافزون کاربران مجازی) در گرایش قاچاقچیان و فروشندگان کالای قاچاق به استفاده از ظرفیت های فضای مجازی تاثیر گذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"در خصوص اولویت بندی شــاخص های مربوط به هر یک از ابعاد نیز یافنه ها نشــان داد شــاخص های مربوط بــه مولفــه ی گریز از پرداخت حق و حقوق دولت با ترتیب اولویت بندی (۱- عدم پرداخت حق گمرک ، ۲- عدم پرداخت حق دارائی ، ۳- عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده )، شاخص های مربوط به مولفه ی سودآوری بیش از حد با ترتیب اولویت بندی (۱- عدم پرداخت هزینه های واســط ، ۲- عدم پرداخت هزینه های ســرباری ، ۳- عدم بکارگیری منابع انســانی )، شــاخص های مربوط به مولفه ی سوء اسنفاده از محدودیت های قانونی با ترتیب اولویت بندی (۱- نبود قوانین مشــخص در برخورد با قاچاقچیان ســایبری ، ۲- اخنفاء هویت توسط قاچاقچیان و فروشــندگان مجازی ، ۳- ضعف در اجرای قوانین و مقررات موجود)، شــاخص های مربوط به مولفه ی جذب و نگهداشــت آسان مشنریان با ترتیب اولویت بندی (۱- تبلیغات گسنرده و بدون هزینه ، ۲- تحویل بدون دردسر و بی دغدغه کالا، ۳- امکان فروش آســان و ارائه خدمات )، و درنهایت شــاخص های مربوط به مولفه ی افزایش روزافزون کاربران مجازی با ترتیب اولویت بندی (۱- دسنرسی راحت و آسان خریداران به ایننرنت ، ۲- بررسی و مقایســه آســان کالاهای گوناگون ، ۳- امکان خرید ۲۴ ساعنه از تمامی فروشــگاه های ایننرننی ) در گرایش قاچاقچیان و فروشندگان کالای قاچاق به بسنر فضای سایبر تاثیرگذار بوده است .
9. Ghorbani Ebrahim, Mohammad Taghi Fatah (1391), "Investigating Threats and Impacts of Drug Trafficking from Iran and Afghanistan Border and Islamic Republic of Iran’s perfor- mance in the Issue of Combating", Border Science and Technology Quarterly, Amin Police University, Autumn 1391, 3(3): 67-86.
Ghorbani Ebrahim (1394), "The Share of Cyberspace in OroumiyehAzad University Stu- dents’Tendency towards Drug Use", Panjereh Mehr First National Conference, East Tehran Police Command, Social Deputate.
Ghorbani Ebrahim, Akbari Karim Ebrahimi, Ali Delpasadn Javad (1395), " Investi- gating the Effective Causes on Expansion of Narcotics and Psychodelic Drug in Border Town of Bazargan", Border Science & Technology Quarterly, Amin Police University, Summer 1395, 7(2): 45-66."