چکیده:
امیرمومنان علی؟ع؟ مربی اخلاق و تربیت انسان هاست. سخنان ایشان علاوه
بر تبیین گزاره های اخلاقی، بیان کننده روش های آن و از جمله آن ها
روش های زمینه سازی تربیت اخلاقی است. اهمیّ ت دوران جوانی در تربیت
اخلاق و وجود روش های ناب این تربیت بر اساس ویژگی های روان شناختی
از » دیگر تربیتی « جوانان در تعالیم اسلامی سبب شد تا روش هایی بر پایه
نهج البلاغه تحلیل و استنباط شود. پژوهش حا ر، کتابخانه ای بوده و با
روش توصیفی-تحلیلی و استنباطی انجام شده است. استخراج اوصاف
جوانی و روش های تربیت اخلاقی به روش توصیفی و تحلیلی بوده و کشف
روش های خاص تربیت اخلاق جوان از نهج البلاغ هبه شیوه استنباطی است.
ازآنجاکه زمینه سازی در تربیت اخلاقی مهم ترین رکن تربیت است، در این
نگارش تلاش شده مهم ترین روش ها برای زمینه سازی تربیت استخراج شود؛
ایجاد فضای ایمانی و اخلاقی، کرامت بخشی توحیدی، اصلاح خانواده و هم نشین و بیدارسازی فطرع ازجمله آن هاست
Imam Ali (PBUH) is the coach of human morality and education.
His teachings, in addition to explanation of ethical statements,
provide their methods too. Methods of Preparing Moral Education
is one of these. The importance of youth in moral education and
lean methods for the training based on psychological characteristics
of youth in Islamic teachings, led to methods based on "othereducation",
and inferred analysis of Nahj al-Balaghah. This study is
a library research, and was carried out by descriptive and inferential
analysis. Extracting of youth qualities and methods of moral
education are as descriptive and analytical method, and discovering
of specific methods for moral education of youth from Nahj al-
Balaghah is based on the inference method. Since the preparing for
moral education is the most important element of the training, this
study tries to extract the most important methods for the preparing
of moral education; creating an atmosphere of faith and morality,
the giving monotheistic dignity, reforming of family and
companion, and the awakening of nature are among these methods
خلاصه ماشینی:
"امیر مؤمنان؟ع؟ دربارۀ تأثیر عبادت در تربیت اخلاقی افراد میفرمایند: و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات و مجاهدة الصیام فی الأیام المفروضات تسکینا لأطرافهم و تخشیعا لأبصارهم و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم و إذهابا للخیلاء عنهم و لما فی ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالأرض تصاغرا و لحوق البطون بالمتون من الصیام تذللا مع ما فی الزکاة من صرف ثمرات الأرض و غیر ذلک إلی أهل المسکنة و الفقر انظروا إلی ما فی هذه الأفعال من قمع نواجم الفخر و قدع طوالع الکبر؛ 3 4 خداوند بندگانش را، با نماز، زکات و تلاش در روزهداری، حفظ کرده است تا اعضا و جوارحشان آرام، دیدگانشان خاشع، جان و روانشان فروتن، دلهایشان متواضع باشد و کبر و خودپسندی از آنان رخت بربندد.
از سویی، فطرت پاک و دلرحمی او، کمکی است برای التفات به قیامت، اما نشاط و مستی او و توجهش به جذابیتهای دنیایی، مانع از توجه به آخرت است؛ بنابراین ابتدا باید او را در فضای مناسب قرار داد تا پذیرای این روش باشد.
برای اجرای این روش، راهکارهایی وجود دارد؛ ازجمله: الف) تشکیل جلسات تربیتی با حضور اولیای جوانان و یادآوری نقش آنها در تربیت اخلاقی جوان؛ ب) برگزاری جلسات خانوادگی اخلاق برای جوانان، بهویژه جوانانی که تازه ازدواج کردهاند؛ ج) واکسینهکردن جوانانی که در خانوادههای نامناسب رشد داشتهاند، در برابر آسیبهایی که او را تهدید میکند؛ د) توجهدادن جوان به آثار خانواده در سعادت و شقاوت او."