چکیده:
خطمشیگذاری در سازمانهای دولتی ایران برای تحقق اهداف بخشی، سازمانی، فرابخشی و ملی بسیار مهم و تعیینکننده است. به طوری که این مسئله در سازمانهای فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که مقوله فرهنگ و بهدنبال آن سیاست فرهنگی دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکار فراوانی است که بدون خطمشیگذاری شایسته تحقق این اهداف ممکن و میسر نیست. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی میکوشد تا فرایند خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با بهرهگیری ازاستراتژی داده بنیاد مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. دادههای تحقیق طی مصاحبه با ۲۳ نفر از خبرگان فرهنگی شامل مدیران، کارشناسان، مربیان و اساتید دانشگاه فراهم آمده است و تحلیل این دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی نشان میدهد که اثربخشی تولیدات و خدمات فرهنگی به عنوان مقوله یا پدیده محوری در مدل تحقیق، به همراه مقولههای زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، الگوی خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تبیین میکند. نتایج پژوهش حاضر علاوه بر ترسیم الگوی خطمشیگذاری در سازمان مورد اشاره، فرایند خطمشیگذاری در سازمانهای فرهنگی ایران را نیز واکاوی و تبیین مینماید.
Policy Making in Iranian Government Organizations To achieve organizational goals is very important and determinative. The present study tries to achieve a qualitative approach Process the policy process institute for the intellectual development of children and young adult with Using the grounded theory Strategy، Research data In three steps، "open coding"، "axial coding" and "selective coding"، indicates that The Effectiveness of Productions and Cultural Services As the axial category research model is. The results of this study are in addition to drawing a policy pattern In the organization referred The process of policy-making in cultural organizations in Iran is also explored and explained.
خلاصه ماشینی:
ارائه الگوي خط مشيگذاري سازمان هاي فرهنگي (مورد مطالعه : کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ) وجه الله قربانيزاده دانشيار مديريت دولتي دانشگاه علامه طباطبايي فتاح شريف زاده استاد مديريت دولتي دانشگاه علامه طباطبايي داوود حسين پور دانشيار مديريت دولتي دانشگاه علامه طباطبايي 1 محمود مروج دانشجوي دکتري مديريت دولتي دانشگاه علامه طباطبايي (تاريخ دريافت : ٩٦/٤/٣٠ - تاريخ پذيرش : ٩٦/٦/١١) چکيده خط مشيگذاري در سازمان هاي دولتي ايران براي تحقق اهداف بخشي، سازماني، فرابخشي و ملي بسيار مهم و تعيين کننده است .
داده هاي تحقيق طي مصاحبه با ٢٣ نفر از خبرگان فرهنگي شامل مديران ، کارشناسان ، مربيان و اساتيد دانشگاه فراهم آمده است و تحليل اين داده ها در سه مرحله کدگذاري باز، کدگذاري محوري و کدگذاري انتخابي نشان ميدهد که اثربخشي توليدات و خدمات فرهنگي به عنوان مقوله يا پديده محوري در مدل تحقيق ، به همراه مقوله هاي زمينه اي، مداخله گر، راهبردها و پيامدها، الگوي خط مشيگذاري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان را تبيين ميکند.
صرف نظر از نکات کليدي متعددي که در تعاريف خط مشي 1- Harold lasswel به چشم ميخورد، در اين تحقيق مباحث بر مدار خط مشيگذاري سازمان هاي فرهنگي و به - ويژه کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به منزله الگوي سازمان هاي فرهنگي است ؛ بنابراين با توجه به اهميت و گستردگي سازمان هاي فرهنگي در ايران ، فرآيند خط مشيگذاري در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که پيش تر از آن در برنامه توسعه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از نه دستگاه عمده دولتي متصدي بخش فرهنگي نام برده شده است (صالحي اميري، ١٣٩١: ٢٢٥)، مورد مطالعه قرارميگيرد.