چکیده:
امروزه استفاده از هوش مصنوعی و به ویژه شبکه های عصبی مصنوعی در حوزه های مختلف علوم رایج شده است. از اینرو در مقاله حاضر ضمن معرفی شبکه های عصبی، نحوه استفاده از این تکنیک در ساخت مدل های رفتاری بررسی می شود. بدین منظور با پیشنهاد یک مدل خاص از پرسپترون چندلایه، عملکرد این شبکه در حل مدل تحقیق که مدل آوازه سازی در بانک های دولتی است بررسی شده و با استفاده از داده های جمع آوری شده از شعب هفت بانک بزرگ دولتی و با بکارگیری نرم افزار مطلب، مدل مذکور آزمون شده است. همچنین به منظور مدیریت آوازه در بنگاه های مالی و خدماتی، سازه های مربوط به مدل پژوهش، شامل آمیخته هویت شرکت، تصویر شرکت، مسئولیت اجتماعی، مدیریت بحران ها و کنش ذینفعان به طور کامل معرفی شده است. نتایج تحلیل داده ها در شکل شبکه های عصبی، ارتباط میان این سازه ها را نشان می دهد. در ادامه، با استفاده از نظرات پنج دسته از ذینفعان تحقیق شامل مدیران و کارکنان بانک ها (ذینفعان داخلی) و مشتریان، سپرده گذاران و ارباب رجوع اتفاقی (ذینفعان خارجی) و سنجه های مطرح شده در پرسشنامه تحقیق، پیشنهاداتی درخصوص نحوه مدیریت تصویر و آوازه به مدیران بانک ها ارائه می گردد.