چکیده:
ویژگیهای اشخاص مشهور میتواند از طریق پیوستن به محصولات مختلف مورد بهرهبرداری تجاری قرار گیرد. امروزه روش رایج برای اشخاص مشهور این است که به سرمایهگذاران اجازه میدهند تا ضمن ارائه کالاها و خدمات به مصرفکننده، از نام و تصاویرشان به منظور تبلیغ کالا استفاده کنند. چنین رویکردی در استفاده از شهرت، تجارت رو به رشدی است که عملاً آن را به یک صنعت مبدل کرده است و میتواند درآمدهای هنگفتی را به همراه آورد. با این حال، بهرهمندی از شهرت شخصیتهای مشهور بدون رضایت آنان برای اهداف بازرگانی منجر به نارضایتیشان و طرح دعاوی حقوقی گردیده است. گسترش حمایتهای قانونی به حق شهرت در ذیل حقوق مالکیت فکری میتواند از حقوق صاحبان این حق پشتیبانی کند.
این مقاله تلاش میکند با تبیین شاخصههای شهرت و بررسی مقررات حاکم بر نظامهای حقوقی پیشرو، ظرفیت این نظامها را برای حمایت از شخصیتهای مشهور مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و با استفاده از تجارب نظامهای حقوقی راهکار مطلوب حقوقی به منظور نظامبخشی به حقوق مالکیت فکری ایران پیشنهاد کند. گفتنی است در کشورهای پیرو حقوق کامنلا با استفاده از اصول کلی ناظر بر مالکیتهای فکری و ایجاد تأسیسات نوین حقوقی، حق شهرت مورد حمایت قرار گرفته است. در نظام حقوقی ایران، به دلیل فقدان مقررات حداقلی ناظر به این حق، رویه قضایی کفایت و کارآمدی لازم را در مواجه با نقض حق شهرت نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"موفقیت صنعت تجارت شخصیت در بالا بردن ارزش تجاری کالا و خدمات حاصل عملکرد دوگانه این تجارت در بازار است : الف ) استفاده از نام ، تصویر، نماد، صدا ویا هر ویژگی دیگر اشخاص مشهور در تبلیغات و بازاریابی کالا و خدمات موجب میشود ویژگیهای خود محصول و خدمت برای مصرف کننده نسبت به نام یا تصویری که وسیله تبلیغات و بازاریابی 1.
نقش قوانین ضد تضعیف ٣ در حمایت از اشخاص مشهور تضعیف علامت تجاری که از آن به عنوان نقض نوع دوم نیز نام برده میشود هنگامی رخ میدهد که علامت تجاری از شهرت و محبوبیت لازم برخوردار است و شخص ثالثی مبادرت به استفاده از آن علامت بر روی کالاها و خدمات غیر مشابه میکند و از این طریق هر چند لزوما به علت تفاوت در کالاها و خدمات ممکن است موجب گمراهی مصرف کنندگان نشود، لکن موجب کدر کردن ٤ یا مخدوش شدن 1 1.
Mullick, Souvanik & Narnaulia, Swati, "Protecting Celebrity Rights through Intellectual Property Conceptions", NUSJ Law Review, West Bangal National University of Juridical Sciences, No. 1, 2008.
Torres, Eliana, "The Celebrity Behind the Brand International Protection for the Right of Publicity", Pace Intellectual Property, Sports & Entertainment Law Forum, Vol. 6, No. 1, 2016.
Vincent M, de Gradpre, "Understanding the Market for Celebrity: An Economic Analysis of the Right of Publicity", Fordham Intellectual Property, Mediaand Entertainment Law Journal, Vol. 12, Issue 1, Article."