چکیده:
کارآفرینی موضوعی است که امروزه توجه بیشتر سیاست گذاران ، برنامه ریزان و مجریان امور کشورهای مختلف را جلب کرده است . اغلب کشورها به این نتیجه رسیده اند که برای کسب موفقیت اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی و عرضه خدمات و تولید محصولات در سازمان ها و شرکت ها نیاز مبرم به توسعه کارآفرینی است تا به عنوان عامل اصلی تغییر و محرک اصلی توسعه ، حرکت هایی را آغاز کند و منجر به خلاقیت و نوآوری مستمر شود. از طرفی کارآفرینی فرآیندی است که با نگاه فرصت گرایانه کارآفرین ، آغاز می شود و نتیجه آن تولید محصولات و ارائه خدمات و ایجاد اشتغال و رفاه عمومی جامعه و در نهایت این که از هیچ چیز به همه چیز رسیدن است . برای این که یک جامعه را به سطح بالایی از میزان کارآفرینی بالا برد، لازم است آموزش های لازم را برای افراد آن جامعه تدارک دید و آگاهی ها و توانایی های آنان را به منظور بالا بردن کارآفرینی تقویت و افزایش داد. به این ترتیب در جامعه واحدهای کسب و کار توسعه پیدا خواهد کرد و این امر جزء از طریق توجه به نظام آموزشی در کشور امکان پذیر نخواهد شد. امروزه تقریبا در تمام مقاطع تحصیلی همه ی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آموزش و ترویج کارآفرینی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد (احمدپور داریانی و عزیزی، 1386: 9).
خلاصه ماشینی:
"یعنی با توجه به دگرگونی شرایط بازار کار و فراهم شدن فرصت های تازه ، تصمیم های تازهای گرفته میشود؛ ــ موجب گذار از رکود اقتصادی، جبران عقب ماندگیهای اقتصادی و آسان شدن روند رشد و توسعۀ کشور میشود؛ ــ عوامل و شرایط لازم را برای تولید کالاها، محصولات و بازاریابی آنها فراهم میسازد؛ ــ کارآفرینی به هنگام بحران و ناتوانی بخش خصوصی در ایجاد اشتغال میتواند باعث جلوگیری از پس روی اقتصاد شود؛ ــ باعث تأمین رفاه اجتماعی میشود؛ ــ موجب رقابت صنایع به ویژه صنایع مشابه داخلی با یکدیگر و سرانجام موجب بهبود و بالارفتن کیفیت کالاها میشود؛ ــ باعث تقویت و تکامل صنایع داخلی میشود و بدین ترتیب زمینۀ رقابت صنایع داخلی و خارجی فراهم میآید و سرانجام به افزایش صادرات و دریافت ارز برای کشور می انجامد؛ ــ کارآفرینی موجب به وجود آمدن محصولات ، خدمات ، روش ها، سیاست ها، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه میشود (فرهنگی، حسینی،١٣٧٨).
از جمله عوامل مؤثر دیگری که به پیدایش و ظهور دانشگاه کارآفرین ضرورت می بخشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد: ــ ناتوانی دانشگاه در پاسخگویی به تقاضاهای اجتماعی روز افزون برای برخورداری از خدمات آموزش عالی؛ ــ مشکلات دانشگاه ها در تأمین منابع مالی؛ ــ تغییرات اساسی در مفاهیم کار، بازار و درآمد که دانشگاه را ناگریز از بازنگری برنامه های آموزشی خود می کند؛ ــ گسترش مفهوم پاسخگویی در سازمان های تولیدی و خدماتی و الزام دانشگاه به عنوان سازمان ارائه کنندة خدمات علمی و پژوهشی به پاسخگویی در قبال جامعه ؛ ــ ظهور مراکز علمی رسمی و غیر رسمی به عنوان رقبای قدرتمند دانشگاه ها در تربیت و آموزش نیروهای انسانی؛ در کل ، ایجاد دانشگاه های کارآفرین نه تنها بر عناصر دانشگاهی همچون دانشجویان ، مدیران و اساتید تأثیر میگذارد، بلکه بر جامعه و رشد و پیشرفت فرهنگ کارآفرینی اثرات مثبتی دارد."