چکیده:
هدف از تحقیق حاضر ، مقایسه هوش هیجانی و مولفه های آن در پیشرفت تحصیلی می باشد جامعه آماری تحقیق را 120 نفر از دانشجویان دختر پیام نور ایلام تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودند و از طریق روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید، با استفاده از پرشنامه هوش هیجانی بار – آن – که شامل 90 سوال 5 گزینه ای است به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشجویان استفاده شده است این پژوهش دارای 4 فرضیه است که همگی مورد تایید قرار گرفته اند و نتایج پژوهش نشان داد بین نمره کلی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (a=%15) وجود دارد همچنین بین نمره خودآگاهی هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (a=%5) و بالاخره بین نمره مسئولیت پذیری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (a=%5) وجود دارد
خلاصه ماشینی:
"com اطلاعات پرداخته شد و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشجویان استفاده شده است این پژوهش دارای 4 فرضیه است که همگی مورد تایید قرار گرفته اند و نتایج پژوهش نشان داد بین نمره کلی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (a=%15) وجود دارد همچنین بین نمره خودآگاهی هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (a=%5) و بالاخره بین نمره مسئولیت پذیری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (a=%5) وجود دارد کلیدواژه ها: هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی ،مسئولیت پذیری اجتماعی ،احترام به خود ،خودآگاهی هیجانی Abstractthe purpose of this study is to compare the components of emotional intelligence and academic achievement of students.
برای آزمون فرضیه آماری فوق از روش همبستگی پیرامون بین نمره های هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دختر واحد پیام نور ایلام محاسبه گردید همانطور که در جدول شماره 6 مشاهده می شود ضریب همستگی بین نمره هوش هیجانی که متغییری فاصله ای است و پیشرفت تحصیلی که نیز متغیری فاصله ای می باشد n=120 نفر مقدار همبستگی r=235 و سطح معناداری sig=%10 سطح اطمینان P=%5 رابطه معنی داراست وجود 0/1<P/001، a=%5 کوچکتر پس رابطه معنی داراست لذا فرضیه اول در ارتباط با وجود در رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت مورد تأیید قرار می گیرد .
برای آزمون فرضیه آماری فوق از روش همبستگی پیرسون بین نمره های هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دختر واحد پیام نور ایلام استفاده گردید همانطور که در جدول شماره 6 مشاهده شداین نتیجه بدست آمده، 0/1<P/001، a=%5 که نشان دهنده رابطه ای معنی داراست لذا فرضیه اول در ارتباط با وجود در رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت مورد تأیید قرار می گیردکه این نتایج با یافته ها ی (یا سترنبرگ وواگنر ، 1993 ) ( انجمن روان پزشکی 1998 ) همخوانی دارد."