خلاصه ماشینی:
"برخلاف این اندیشه یک جانبهگرا که در آن، جهان قداست زدوده،به مادهای خام برای شناخت کنجکاوانه و تهاجمی روشهای علوم دقیقه بدل میشود،«لبخند نیلوفر»با انتخاب آگاهانه سبک روایی خود که عناصر ناگهانیت،عدم وضوح و توضیحناپذیری منطق حوادث و دگرگونیهای وجودی انسان را مورد تأکید قرار میدهد، بیکفایتی روشهای تحلیلی عقل تکنیکگرا را برجسته کرده است و انتقادی هوشمندانه به راسیونالیسم مدرن،در اشکال مبالغهآمیز و مخرب آن وارد میکند.
«لبخند نیلوفر»با انتخاب آگاهانه سبکروایی خود که عناصر ناگهانیت، عدم وضوح و توضیحناپذیری منطق حوادث و دگرگونیهای وجودی انسان را مورد تأکید قرار میدهد،بیکفایتی روشهای تحلیلی عقل تکنیکگرا را برجسته کرده است و انتقادی هوشمندانه به داسیوئالیسم مدرن،در اشکال مبالغهآمیز و مخرب آن وارد میکند از دست رفتن لبخندی که شاخص شیوه خاص بودن در جهان است،از دست رفتن جهان در بعدشادمانه و شکوفایی آن است؛یعنی در بعدی که با این شیوه بودن در جهان تناسب دارد.
به این ترتیب،«لبخند نیلوفر»،تبلور شاعرانه نگرشی است که مبانی مناسبات خشونتآمیز میان انسان و جهان را بررسی میکند و شروط لازم برای ارتباطی آزاد و مهرآمیز میان آنها را مورد مداقه فلسفی قرار میدهد.
این نگرش مبنایی هستیشناختی که در آن، جهان در پرتو ذهنیتی دگرگونه شده،شیء بودن خود را از دست میدهد و به عنوان پدیدهای خود هدف،در ارتباطی ارگانیک و هماهنگ با انسان «لبخند نیلوفر»،دربردارنده یک نظریه مهم خوشبختی است که میتوان آن را در تفاوت با نظریههای فردگرایانه و جامعهستیز خوشبختی،نظریهای جمعگرا و انسان دوستانه محسوب کرد که خوشبختی فرد را مشروط به کیفیت مناسبات اجتماعی او و تاثیر متقابل فرد و اجتماع بر یکدیگر میکند قرار میگیرد،زیربنای درک«لبخند نیلوفر»از مقوله خوشبختی رانیز ارایه میدهد."