چکیده:
توجه به بهره وری (کارایی + اثربخشی) رسانه ای، حوزة مطالعاتی ارتباطات و رسانه ها را به علم و هنر «مدیریت»، پیوند زده و از «مدیریت رسانه»، مفهومی پژوهش محور و هنری ساخته است. طرح مدیریت دینی (پیوند سیاست و دین) در مکتب امام راحل، به جدایی علم از دین بعد رنسانس پایان داد و به رشد و گسترش الگوهای خوداتکایی رهایی بخش در کشورهای اسامی و در حال رشد انجامید؛ تا مفهوم رشد و توسعة پایدار، جهت نیل به استقال(دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری در تمامی زمینه ها)، با رویکرد مدیریت
علمی دینی دنبال شود. نوبودن رشتة مدیریت رسانه و عدم تدوین الگوی مدیریتی رسانه ای با رویکرد دینی اسامی، خلا نظری و کاربردی این حوزة مطالعاتی است؛ در همین راستا، «چیستی رهیافت های الگویی مدیریت رسانه از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری،
آیت الله خامنه ای را سوال اصلی دانستیم؛ تا با یافتن پاسخ آن، چهارچوب نظری کاربردی
این رشته را بومی سازی کرده باشیم. مطالعة کیفی اسنادی و اکتشافی گستردة پیشینة تحقیقاتی و نظریه های مدیریتی، ارتباطاتی، رسانه ای، شناخت دقیقی از مبانی نظری ارائه داد؛ همچنین، مطالعة حدود بیست هزار حدیث روایی منابع معتبر و دست اول شیعی، و کلیة بیانات سال های 1340 تا 1368 امام خمینی (ره)، و سال های 1365 تا 1391 آیت الله خامنه ای دربارة مفاهیم مدیریتی، ارتباطاتی، رسانه ای، معرّف روایی و پایایی تحقیق جهت شناخت رهیافت های الگویی «مدیریت رسانة علمی دینی» شد؛ و طراحی مدل های زیر به عنوان بخشی از رهیافت های تدوین الگوهای مدیریت رسانة بومی، نتیجة تحقیق و پیشنهاد محقق هستند: «معادلة کمال مدیریت، مدل پیوند ارتباطی علم و دینSRCLM) ؛ مدل استقلال یابی ناقص؛ مدل دورانی نیازهای ارتباطی انسان ها(RMHCN)؛ مدل مدیریت ارتباطی رسانه ای حاکم بر دنیا؛ مدل تصویری ظلم ستیزی (مبارزه با سوء مدیریت ها) مدیران و رهبران دینی اسلامی؛ مدل ح سن تقدیر و تدبیرHTTM) ؛ مدل اهم وظایف مدیر ارشد (GRHM؛ مدل چگونگی روابط مدیر و نیروی انسانیHRMMM) ؛ مدل بهترین روش مدیریت و برنامه ریزی(BMPM)؛ مدل مدیریت زمان در خانه(TMHW)؛ مدل مدیریت ارتباطی زمانی(TCM)؛ مدل مکتب سیستم باز عدالت محوری/حق محوری اسلامی(IAHM)؛ مدل ترجمان خرد(TKM)؛ مدل چرخه ای نگاه اسلام به مدیریت رسانه(IPRM)؛ مدل اصول بلاغت(BTM)؛ مدل انتقال مفهوم پیام(TM)؛ مدل بهترین پیام و ارتباطات(BMCM)؛ مدل مراحل آغازین ارتباطات(PCM)؛ مدل اختصار پیام(EM)؛ مدل تجربی یافته های ارتباطاتی ازنظر اسلام(IBM)؛ مدل چگونگی رابطة تساوی مدیریت و مدیریت رسانة(انسان) در اسلام؛ مدل منظومه ای چیستی، چگونگی، چرایی(فلسفة) رسانه ها؛ مدل واقع گرایی در مدیریت ارتباطات تبلیغات؛ مدل دلایل بیشترین تاثیر بر روی ذهن مخاطب با اولویت گزینة 1≥2؛ مدل رویکردهای رسانه ای؛ مدل ویژگی های نظام رسانه ای دشمن(رسانه شناسی رقیب)؛ وظایف مدیریتی ارتباطاتی (رسانه ای) بومی؛ مدل مدیریت رسانة تبلیغ محور بلیغ/ترجمان خرد(BTHRM) ».