چکیده:
توسعه روزافزون سازمان ها چنان ابعاد و زوایای گسترده ای یافته که جنبه های مختلف زندگی انسان ها را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است. در راستای هدایت و راهبری سازمان ها چالش هایی چون، اداره و مدیریت فعالیت های پیچیدة درون سازمان، عوامل و متغیرهای محیطی یا وظیفه ای، روندها و رویدادهای محیط دور و گروه های ذی نفوذ روبه رو هستند که امروزه مدیران برای برخورد اثربخش با این گونه چالش ها به مدیریت راهبردی توجه کرده اند. ازآنجاکه در انتخاب روش های مختلف طراحی و تدوین راهبرد باید به مقتضیات حاکم بر سازمان ها توجه کرد، به نظر می رسد توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و سایر عوامل حاکم بر یک کشور نیز می تواند در انتخاب روش تاثیرگذار باشد. یکی از روش های درک این موارد نقد مدل های موجود برای شناخت نقاط قوت و ضعف و ارائة یک مدل پیشنهادی با توجه به مقتضیات حاکم بر نظام است.
مقالة حاضر به منظور نقد مدل های موجود تدوین راهبرد به روش تطبیقی مدل موردنظر را شناسایی و به کمک تحلیل عاملی تاییدی به شناسایی ساختار عامل های شناسایی شده می پردازد که برای درک و استفاده از عامل دین در تعیین روش، نقد خود را در دو سطح پارادایم و مدل صورت می دهد. نتایج در نقد مدل ها حاکی از آن بود که شناخت سازمان مه مترین عامل شروع و ورود برای تدوین است.
خلاصه ماشینی:
الگوی تدوین راهبرد مبتنیبر نقد کاربستی عملیاتی در اجرایيسازی تحول علوم انسانی عباس چهاردولی، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی جواد قربانی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده توسعة روزافزون سازمانها چنان ابعاد و زوایای گستردهای یافته که جنبههای مختلف زندگی انسانها را نیز تحتالشعاع خود قرار داده است.
یکی از روشهای درک این موارد نقد مدلهای موجود برای شناخت نقاط قوت و ضعف و ارائة یک مدل پیشنهادی با توجه به مقتضیات حاکم بر نظام است.
مقالة حاضر به منظور نقد مدلهای موجود تدوین راهبرد به روش تطبیقی مدل موردنظر را شناسایی و به کمک تحلیل عاملی تأییدی به شناسایی ساختار عاملهای شناساییشده میپردازد که برای درک و استفاده از عامل دین در تعیین روش، نقد خود را در دو سطح پارادایم و مدل صورت میدهد.
ازنظر این محقق تدوین راهبرد ازطریق مدیریت ارشد به شکل یک سندروم<FootNote No="127" Text=" Syndrome"/> درآمده است و به ارائة راهکارهایی برای هدایت سازمانها در تدوین راهبرد با مشارکت مجریان اصلی پرداخت.
این معیار بهعنوان معیارهای نهایی مدل، با توجه به جدول بهصورت زیر استخراج شدند: - عامل اول: شناخت چرخة عمر، راهبرد فعلی، فناوری، تحلیل شکاف عملکرد با برنامه، و ساختار سازمان؛ - ارزش، مأموریت، مدیریت ریسک در انتخاب راهبرد؛ - هویت ملی سازمان، تعیین اهداف کلان و تحلیل شکاف راهبرد جدید با وضع موجود؛ - چشمانداز، عوامل موفقیت سازمان؛ - بلوغ و الزامات محیط سازمان؛ - عملکرد فعلی سازمان و تعیین راهبردهای جدید سازمان؛ - تعیین خطمشی سازمان.
- عامل مهم بعدی به مدیریت ریسک توجه دارد که مبنای انتخاب گزینهها برای افزایش موفقیت است.