چکیده:
واژه استتیک نزد ملدینه به دو معنا به کار میرود. یکی به معنای احساس و دیگری به معنای زیباشناسی هنری که درباره هنر و زیبایی بحث میکند. در هر دو شق نقطه مشترک حول محور مفهوم ریتم میگردد. با این محور به بررسی هر دو معنای استتیک خواهیم پرداخت. مسئله مورد بررسی چگونگی گذر از محدودیت ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم در استتیک با توسل به ریتم نزد آنری ملدینه است. اهم مفاهیم استتیک آنری ملدینه را ریتم، یک زمان - فضای درون – تا - خورده در ریتم، بحران، آشوب و تکوین بعد ریتمیک یعنی موتیف به عنوان شرط تجربه زیباشناختی شکل میدهد. به علاوه دو معنای استتیک یکی به معنای حسیات و دیگری تامل در امر زیبا و تئوری هنر، در نقطه تشکیل درک زیباشناسی یا بعد ریتمیک در اثر هنری کنار هم میآیند. همانگونه که ریتم تنظیمکننده موقعیت هستنده است، فعالیتی است که کثرت دادهها را در سطح اثر هنری گرد هم میآورد، با کنار گذاشتن تعدادی، پارهای از آنها را درهم میتند و منجر به شکلگیری موتیف بهعنوان شاکلهای میشود که اثر نقاشانه را تولید میکند. ریتم بر بنیاد بعد ریتمیک و درک زیباشناسی شکل میگیرد. استتیک ملدینه با شرح تکوین بعد ریتمیک یا موتیف به عنوان واکنش اول به آشوب دادهها و یا ماده و ریتم به عنوان دومین واکنش به آن، رویکردی پساکانتی دارد.
Henri Maldiney has applied two meanings to aesthetics. One is related to sensation، another is belong to theory of art and artistic aesthetic. In both definitions there is a common point، rhythm. Rhythm goes beyond the limits of its definition in music and painting. Also، it resolves the objective and subjective limitation in aesthetics. Rhythm is a kind of ontological term which bring together heterogenous parts. In this paper I elucidate the formation of rhythm and show the relationship between these two meanings of asthetics.
The important concepts in Maldiney’s aesthetics include rhythm، space-time which is implicated in rhythm، existential crisis، chaos، genesis of rhythmic dimension and last but not least the motif. Two meanings of aesthetics are related together in the point of formation of aesthetics or rhythmic dimension in artistic work. Rhythm on the one hand is modulation of being/artist in different situations or possibilities of existence and on the other hand، is an operation which bring together the different Givens and parts in the surface of artistic works. Rhythm is grounded on aesthetic dimension. According to this، it’s possible to read Maldiney’s aesthetics post. kantian one.