چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی شکاف دیجیتالی بین دانشجویان از نظر آشنایی، علاقه و استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی و روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش 250 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور دلفان بوده که از بین آنها 150 دانشجو به روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از آزمونهای تی (t) تکنمونه، آزمون تی (t) مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که میانگین مولفههای سهگانه شکاف دیجیتالی بیشتر از میانگین جامعه مورد مطالعه است و بین سه مولفه شکاف دیجیتال بر اساس جنسیت و میزان درآمد تفاوت معنیداری وجود ندارد در حالی که بر اساس سن و نیمسال تحصیلی دانشجویان تفاوت معنیداری را نشان میدهد. همچنین نتایج، همبستگی ضعیفی را بین شکاف دیجیتالی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه مؤلفه هاي شکاف ديجيتالي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان Exploring the Relationship between Components of Digital Divide and Students' Academic Achievement تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/١١/٢٣ سکينه اشرفي فشي* بيژن عبدالهي** هدف پژوهش حاضر، بررسي شکاف ديجيتالي بين دانشجويان از نظر آشنايي، علاقه و استفاده از فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات و ارتباط آن با پيشرفت تحصيلي و روش پژوهش توصيفي- همبستگي است .
عليرغم گسترش روزافزون فناوري و افزايش ضريب نفوذ اينترنت در بسياري از کشورها، در دسترسي و استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظام هاي آموزشي کشورها، مناطق آموزشي، مدرسه ها، دانش آموزان ، دانشجويان و معلمان تفاوت هايي وجود دارد.
اين تفاوت دسترسي و مهارت استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات به شکاف بين نظام هاي آموزشي، گروه ها و ديگر افراد استفاده کننده منجر مي شود که از آن به عنوان «شکاف ديجيتال »٩ ياد ميشود.
با عنايت به بررسي ادبيات موجود در زمينه تأثير به کارگيري فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات در پيشرفت تحصيلي، هدف از اجراي اين پژوهش ، تحليل تأثير مؤلفه هاي شکاف ديجيتالي بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور دلفان بوده است .
همچنين از آنجا که ميانگين تجربي مؤلفه علاقه (٣/٥) بيشتر از ميانگين نظري ٢/٥ بود ميتوان گفت در دانشجويان دانشگاه پيام نور دلفان در مؤلفه علاقه به فناوري اطلاعات و ارتباطات ، شکاف ديجيتال وجود دارد و در مورد مؤلفه استفاده ، مقدار تي (t) مشاهده شده برابر با (٣٢/٨) در سطح خطاي ٠/٠١ معنيدار بود.
نتايج پرسش دوم ، نشان مي ميدهد که شکاف ديجيتالي در سه مؤلفه آشنايي، علاقه و استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.