چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی بر اساس باورهای معرفتشناختی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس درس دانشجویان دانشگاه یزد بود. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعة آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه یزد در سه دانشکدة علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی است؛ که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 120 نفر (63 دختر و 57 پسر) از آنها برای نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها به سه پرسشنامة گرایش به تفکر انتقادی ریتکس، معرفتشناختی شومر و جوّ روانی- اجتماعی کلاس درس پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون همزمان و آزمون t به کمک نرم افزار SPSS 22 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج یافتههای پژوهش نشان داد که بین باورهای معرفتشناختی و گرایش به تفکر انتقادی، همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون t بیانگر تفاوت دختران و پسران در عامل انضباط است (05/ 0>p).
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که باورهای معرفتشناختی، گرایش به تفکر انتقادی را پیشبینی میکند، ولی جوّ روانی-اجتماعی کلاس درس پیشبینی کننده گرایش به تفکر انتقادی نیست.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني گرايش به تفکر انتقادي دانشجويان بر اساس باورهاي معرفت شناختي و جو رواني - اجتماعي کلاس درس Predicting Students' Critical Thinking Disposition Base on Epistemological Beliefs and Classroom Psychosocial Climate تاريخ دريافت مقاله : ٩٣/١٠/١٥ کاظم برزگر بفرويي * عاطفه شمگاني ** چکيده هدف اصلي اين پژوهش ، پيش بيني گرايش به تفکر انتقادي بر اساس باورهاي معرفت شناختي و جو رواني - اجتماعي کلاس درس دانشجويان دانشگاه يزد بود.
براي تبيين همبستگيها از روش همبستگي پيرسون ، براي نشان دادن تفاوت ها از آزمون t مستقل ، و براي پيش بيني گرايش به تفکر انتقادي بر اساس باورهاي معرفت شناختي و جو رواني - اجتماعي کلاس درس از روش رگرسيون چندگانه به شيوه همزمان استفاده شده است .
براي آزمون فرضيۀ دوم مبني بر پيش بيني گرايش به تفکر انتقادي دانشجويان بر اساس باورهاي معرفت شناختي و جو رواني - اجتماعي کلاس درس ، از روش رگرسيون چندگانه به شيوه همزمان استفاده شد که نتايج در جداول ٣ و ٤ آورده شده است .
فرضيۀ اول که بررسي شد، اين است که بين باورهاي معرفت شناختي و جو رواني - اجتماعي کلاس درس با گرايش به تفکر انتقادي، رابطه وجود دارد.
همچنين نتايج پژوهش حاضر نشان داد که بين مؤلفه اصطکاک از جو رواني - اجتماعي کلاس درس و گرايش به تفکر انتقادي رابطۀ معنادار و منفي وجود دارد.