چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه دانشجویان دانشگاههای حضوری و مجازی در برخورداری از مهارتهای سواد اطلاعاتی است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد حضوری و مجازی دانشگاه تهران تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 327 دانشجوی حضوری و 205 دانشجوی مجازی به عنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته سنجش سواد اطلاعاتی جمعآوری شد. ضمنا روایی آن از طریق نظرات اصلاحی پنج نفر از متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرانباخ به مقدار 89/ 0 دست آمد. تحلیل دادههای به دست آمده نشان میدهد که میزان سواد اطلاعاتی هر دو گروه دانشجویان حضوری و مجازی، بالاتر از متوسط است و بین دانشجویان حضوری و مجازی، از حیث توان تشخیص ماهیت و گستره اطلاعات، استفاده موثر از اطلاعات، درک مباحث اخلاقی – اجتماعی مرتبط با کاربرد و ارزیابی منابع اطلاعاتی، تفاوتی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
مقايسة قابليت هاي سواد اطلاعاتي دانشجويان حضوري و مجازي A Comparison between Attending and Virtual Students' Information Literacy Competencies تاريخ دريافت مقاله : ٩٣/٠٧/١٧ فرهاد سراجي * سارا خداويسي ** هدف پـژوهش حاضـر، مقايسـه دانشـجويان دانشگاه هـاي حضـوري و مجـازي در برخـورداري از مهارت هاي سواد اطلاعاتي است .
پژوهش هاي ديگري ، مانند طبيب نيا (١٣٨٥)، ميري و چشمه سهرابي (١٣٩٠)، بابلان و رجبي (١٣٩٠)، پندپذير و چشمه سهرابي (١٣٨٩) و اسکولا ١ (٢٠٠٥) با بررسي وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان حضوري ، ميزان آن را مطلوب و در پژوهش هايي مانند: قلم باز و معرف زاده (١٣٨٨)، صيفوري و غفاري (١٣٩٠)، نادري و همکاران (١٣٩٢)، و گالن ٢ و همکاران (٢٠١١) نيز ميزان آن ، پايين تر از حد انتظار برآورد شده است ، از اين رو، با توجه افزايش دسترسي دانشجويان حضوري و مجازي به استفاده از اينترنت در فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي و تأکيد در دوره هاي تحصيلات تکميلي بر انجام پژوهش ها، هدف اين پژوهش ، مقايسة مهارت هاي سواد اطلاعاتي دانشجويان حضوري و مجازي با يکديگر است .
پندپذير و چشمه سهرابي (١٣٨٩) با بررسي وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه دريافتند که مهارت درک نيازهاي اطلاعاتي ، مکان يابي و دست يابي به اطلاعات ، استفاده از اطلاعات و ارزيابي فرآيند جست وجو براي رفع نياز اطلاعاتي شان ، در حد بالاتر از حد متوسط است .