چکیده:
مدرسان دانشگاه، به عنوان یکی از مهمترین عناصر نظام آموزش عالی شناخته میشوند که امروزه، مسئولیت آنها در فرآیند آموزش و پرورش نسبت به گذشته سنگینتر و پیچیدهتر شده است، بهطوری که تدریس و انتقال دانش، یکی از نقشهای آنهاست. به منظور ایفای نقش درست دانشگاهها و دستیابی به تعالی این نهاد، بایستی علاوه بر ارزیابی بهره هوشی، هوش هیجانی اساتید را نیز مورد آزمون قرار داد. این تحقیق با استفاده از مدل برادبری و گریوز ضمن بیان اهمیت این مفهوم در آموزش عالی با بهکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و ویکور به ارزیابی هوش هیجانی در دانشکدههای مختلف دانشگاه یزد پرداخته است. با توجه به ابهام در نظرات خبرگان و اساتید که جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند، پژوهش حاضر در محیط فازی انجام شده است که نتایج تحقیق نشان میدهد اساتید دانشکدههای «علوم اجتماعی»، «فنی و مهندسی» و «اقتصاد، مدیریت و حسابداری» بهترین وضعیت را در بهرهمندی از هوش هیجانی دارا میباشند اما بهطور کلی وضعیت این مفهوم در اکثر دانشکدهها نامناسب است.
خلاصه ماشینی:
تحليلي بر وضعيت هوش هيجاني با رويکرد تلفيقي AHP و VIKOR در محيط فازي (مورد مطالعه : دانشکده هاي دانشگاه يزد) An Analysis of EQ by Combining Two Approaches of AHP and VIKOR at Fuzzy Environment (Case Study: Faculties of Yazd University) تاريخ دريافت مقاله : ۹۳/۰۴/۱۲ سعيد اردکاني * سيدمحمد طباطبايي نسب ** رضا ابراهيم زاده پزشکي *** نگار جليليان **** ابوالفضل نوري ***** مدرسان دانشگاه ،به عنوان يکي ازمهم ترين عناصر نظام آموزش عالي شناخته مي شوند که امروزه ، مسئوليت آنها در فرآيند آموزش و پرورش نسبت به گذشته سنگين تر و پيچيده تر شده است ، به طوري که تدريس و انتقال دانش ، يکي از نقش هاي آنهاست .
با توجه به ابهام در نظرات خبرگان و اساتيد که جامعه آماري اين تحقيق را تشکيل مي دهند، پژوهش حاضر در محيط فازي انجام شده است که نتايج تحقيق نشان مي دهد اساتيد دانشکده هاي «علوم اجتماعي »، «فني و مهندسي » و «اقتصاد، مديريت و حسابداري » بهترين وضعيت را در بهره مندي از هوش هيجاني دارا مي باشند اما به طور کلي وضعيت اين مفهوم در اکثر دانشکده ها نامناسب است .
لازم به ذکر است که در اين تحقيق تلاش مي شود تا با استفاده از تکنيک هاي تصميم گيري چند شاخصه به شناسايي و ارزيابي وضعيت هوش هيجاني به عنوان يکي از مفاهيم ارتقادهنده کيفيت در بين اساتيد دانشکده هاي مختلف دانشگاه يزد پرداخته شود، که براي رسيدن به اين مقصود، ابعاد مدل هوش هيجاني برادبري و گريوز ١، با کمک تکنيک تحليل سلسله مراتبي فازي ٢ (FAHP) موزون شده و سپس با استفاده از ويکور فازي ٣(FVIKOR ) دانشکده هاي مختلف مورد مقايسه قرار مي گيرد.