چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید محصولات ورزشی (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاههای عرضه محصولات ورزشی شهر تهران) است. جامعه آماری مورد پژوهش کلیه فروشگاههای عرصه محصولات ورزشی شهر تهران است که در بازه زمانی مهرماه 94 برای خرید کالا به این فروشگاهها مراجعه کردهاند. در این میان با استفاده از روش نمونهگیری اتفاقی (در دسترس) 384 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. طرح پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. اطلاعات از طریق پرسشنامه های محققساخته جمعآوری شد. بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه حاضر از آلفای کرونباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ بهدستآمده از پرسشنامه قصد خرید و بازاریابی سبز بهترتیب 79/. و 81/ 0 است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی) و رگرسیون چندمتغیره با نرمافزارSpss نسخه 20 استفاده شد. یافتهها نشان داد کلیه مولفههای آمیخته بازاریابی سبز (قیمت، محصول، توزیع و ترفیع) بر تصمیم خرید محصولات سبز ورزشی تاثیر مثبت و معناداری دارد. ازاینرو توصیه میشود قیمت، توزیع و محصول سبز کالاهای ورزشی طوری باشد که توان رقابت با محصولات مشابه در بازار را داشته باشد.
The aim of this study was to investigate the effect of green marketing mix on decision to purchase sporting products (case study: customers of sporting products stores in Tehran city). The population consisted of customers of all sporting products stores in Tehran city. Sporting products were purchased in these stores in September 2015. 384 subjects were randomly selected as the sample by convenience sampling method. This study was application in terms of aims and method of data collection was descriptive correlation. Data were collected by researcher-made questionnaires. The reliability of these questionnaires was evaluated by Cronbach's alpha: 0.79 and 0.81 for the Purchase Intent and Green Marketing Questionnaires. For data analysis, descriptive statistics such as mean, standard deviation and inferential statistics such as multivariate regression and Spss20 software were used. The results showed that all components of green marketing mix (price, product, distribution and promotion) had a significant and positive effect on decision to purchase green sporting products. Therefore, it is recommend that price, distribution and green sporting products should have the ability to compete with similar products in the market.
خلاصه ماشینی:
استادیار دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تصمیم خرید محصولات ورزشی (مورد مطالعه : مشتریان فروشگاه های عرضۀ محصولات ورزشی شهر تهران ) است .
برای اینکه محصول یا فرایندی "سبز" تلقی شود، باید کمترین ضرر را به محیط زیست وارد آورد؛ باید توجه داشت که محیط زیست به مسئله ای حیاتی و بسیار مهم برای همۀ اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است و از آنجا که بازاریابی سنتی بیش ازحد بر خواسته های مشتریان تأکید می کند و رفاه اجتماعی و مسائل زیست محیطی را در نظر نمی گیرد، این مسئله در تمام ابعاد سازمان ها وارد شده و بازاریابی را نیز تحت تأثیر قرار داده و به پیدایش مفهوم "بازاریابی سبز" منجر شده است .
روش تحقیق حاضر برحسب هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است که برای پیش بینی تصمیم خرید مصرف کنندگان محصولات ورزشی توسط متغیرهای آمیختۀ بازاریابی سبز از رگرسیون همزمان استفاده شده است .
Green marketing and its impact on (23) consumer behavior in selected sports shops in East Azerbaijan (Tabriz, Marand, Maragheh).
examination”, Journal of consumer marketing , 16 (5), PP: 441-460.
journal of consumer marketing, 15, 265- 281.
T. (2009), Impact of green marketing on the students (27) purchase decision, Journal of International Business Research, 8 (2), PP: 71-81.
wood products”, Journal of Consumer Marketing, 16 (2).